Deel dit artikel
-

“Rabobank en Albert Heijn sterkste internetmerken”

Rabobank en Albert Heijn hebben de sterkste merknamen op internet. Als het gaat om pure online merken is Bol.com volgens Nederlanders de bekendste merknaam. Dit concludeert onderzoeksbureau InSites Consulting in een studie naar merkbekendheid op internet. Nederlandse merknamen blijken onder internetters overwegend een hogere naamsbekendheid te hebben dan buitenlandse.

De merkbekendheid op internet werd onderzocht voor een aantal gebieden, zoals zoekmachines, banken en verzekeringen, vacaturesites, radio en televisie, supermarkten, bieren en kleding. Van de ondervraagden geeft 41 procent aan dat het nooit naar een kledingsite zal gaan. Wehkamp wordt genoemd als het sterkste online kledingmerk (33 procent), slechts 4 procent noemt spontaan Hennes&Mauritz.

Dat Wehkamp eerder genoemd wordt dan Hennes&Mauritz is illustratief voor de positie van Nederlandse merken ten opzichte van buitenlandse. Volgens het onderzoek hebben Nederlandse merken een hogere naamsbekendheid binnen de onderzochte sectoren dan buitenlandse merken. Voor de hand liggend is daarbij de koppositie van Ilse ten opzichte van concurrenten als Yahoo! en Alta Vista. In eerder onderzoek van InSites Consulting werd al geconstateerd dat acht op de tien online aankopen gedaan wordt bij Nederlandse sites.

Marktleiders in de offline wereld blijken niet altijd die positie ook online te kunnen verwerven, aldus het onderzoek. Als voorbeeld van die laatste conclusie noemt InSites Consulting de categorie 'televisiezenders', waarin SBS bij de ondervraagden het meest bekeken werd, maar er vaker naar Veronica gesurfd wordt. Slechts 8 procent van de ondervraagden noemt spontaan de site van SBS6, terwijl "de meerderheid" van de Nederlandse internetters als eerste aan Veronica denkt, wanneer hen gevraagd wordt naar naar de website van een Nederlandse televisiezender.

Gevraagd naar een online supermarkt noemt 70 procent van de ondervraagden Albert Heijn, 33 procent van de ondervraagden had de site al bezocht. Bol.com mag zich verheugen in een naamsbekendheid van 60 procent onder de internetters. De bekendste bank op internet is de Rabobank, die door 43 procent van de ondervraagden spontaan wordt genoemd. Andere merken met een hoge naamsbekendheid in hun sector zijn Autotrader.com, Telegraaf, Libelle, AEX.nl, Ilse, Heineken en KPN. Opvallend is dat de meeste internetters als het gaat om GSM-aanbieders Libertel noemt, terwijl 41 procent van hen belt met KPN.

Voor het onderzoek ondervroeg InSites Consulting via internet 100.000 internetters, die bij 45 drukbezochte sites via een pop-up scherm een vragenlijst invulden. Onder een internetter verstaat InSites Consulting iemand die de afgelopen maand online is geweest. Telefonisch voegde het onderzoeksbureau daar nog een enquete aan toe onder 2000 Nederlanders, die representatief worden geachte voor de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is in januari en februari uitgevoerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marie-José Clomp

Sterke merknamen op net en ja Auto Trader staat erbij, doen wij ons best ook voor, maar wat scherts onze verbazing…Autotrader.COM in plaats van .NL ! Da's jammer, want het persbericht van Insites Consulting heeft het toch echt over onze site. "Bij het opzoeken van informatie over auto's op het net doet vooral de autotrader site het goed." De dot com versie is ook een hele mooie site maar gericht op de Amerikaanse markt.

Jeroen Boom

Persoonlijk denk ik dat sterke merknamen geen probleem zullen hebben om ook succesvol te zijn in de nieuwe media. Het voordeel van 'nieuwe media' bedrijven te opzichte van 'oude media' bedrijven is dat deze organisatie vaker minder log zijn dan hun collega's uit de oude economie. Veel websites zoals Ilse en Startpagina hebben hun bekendheid ook te danken aan het feit dat ze de eerste waren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond