Deel dit artikel
-

‘Reclamebudgetten mobiel groter dan radio’

De mobiele reclamemarkt in Engeland groeit zo hard, dat er hij dit jaar de radiobudgetten al overstijgt. Dat stelt Jon Mew van IAB UK.

Mew was gisterenmiddag een van de sprekers tijdens de Mobile Inspiration Day, een bijeenkomst georganiseerd door Sanoma Media en IAB Nederland.

“De bestedingen op het mobiele kanaal stegen in 2011 al met 152 procent tot 203 miljoen pond. De cijfers over het eerste halfjaar verschijnen volgende week en daarop afgaand denken we dat mobiel over heel 2012 groter kan worden dan de reclamemarkt op de radio”, aldus de Engelsman.

Hij haalde het voorbeeld van het marketingbureau Latitude. Diens klanten besteden nu tussen de tien en vijftien procent van de paid search-budgetten in het mobiele kanaal. Zonder grote onverwachte tegenslagen kan dat richting eind 2013 uitgroeien tot vijftig procent. De helft daarvan via telefoons, de helft via tablets.

Kijkend naar de wijze waarop het second screen-gebruik zich ontwikkelt schetste hij een opmerkelijke ontwikkeling. Tijdens het WK Voetbal in 2010 daalde het socialmediagebruik tijdens de wedstrijden, maar tijdens het EK in 2012 was juist sprake van een stijging:

IAB Nederland gaf tijdens de Mobile Inspiration Day geen cijfers noch richting over hoe de Nederlandse mobiele reclamemarkt zich ontwikkelt. Schattingen over vorig jaar wijzen erop dat de budgetten toen niet meer dan vijf à tien miljoen euro zouden bedragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond