Deel dit artikel
-

Regionale adverteerders op Uitzendinggemist

De eerste regionale commercials zijn deze week van start gegaan op Uitzendinggemist en andere sites van de publieke omroep. Ster wil met regionaal adverteren ook kleinere bedrijven aantrekken.

Van een autobedrijf met vestigingen in onder meer Hillegom, Katwijk en Hoofddorp zijn deze week de eerste regionale commercials te zien op de sites van de Publieke Omroep. De commercials zijn uitsluitend te zien voor kijkers die wonen in de regio waar de vestigingen zich bevinden. De woonplaats van een kijker wordt bepaald aan de hand van het IP-adres.

De Publieke omroep vertoont al ruim een jaar commercials voorafgaand aan streams op haar sites. De commercials hebben meestal de vorm van een flashanimatie, duren 15 seconden en worden altijd voorafgaand aan een uitzending getoond.

Maandelijks lopen er op dit moment zo'n 30 campagnes, zegt Roel van Santen, manager sales development bij Ster. Adverteerders kunnen ervoor kiezen om commercials te vertonen bij een selectie van programma's. Vaak gaat het om een keuze voor een type programma, bijvoorbeeld nieuwsprogramma's. "Heel af en toe zegt een adverteerder: ik wil alleen adverteren bij één enkel programma," zegt Van Santen.

Samenwerking
Ster is nu een samenwerking aangegaan met ForMe Video, een bedrijf dat is gespecialiseerd in de productie van internetcommercials voor MKB-bedrijven. ForMe Video zorgt voor de productie van videocommercials, Ster voor plaatsing van de commercials bij video's op de sites van de Publieke Omroep.

Ster bood al langer de mogelijkheid om regionaal te adverteren, zegt Van Santen. "Maar met deze samenwerking gaan we de mogelijkheid actief promoten."

De verkoopstaf van ForMe Video benadert zelf MKB-bedrijven en franchisebedrijven, om hen te wijzen op de mogelijkheid te adverteren bij de Publieke Omroep. Zo is ook de eerste klant geworven. Volgens Heiko Bleeker, oprichter van ForMe Video, zijn er al afspraken met andere bedrijven om ook commercials te maken. Het zou onder meer gaan om een franchisebedrijf, dat voor verschillende vestigingen regionale spotjes wil laten maken.

Zo'n 56 miljoen streams
Vorig jaar zijn in totaal zo'n 56 miljoen streams opgevraagd via Uitzendinggemist. Dat is een stijging van 80 procent vergeleken met een jaar eerder. Populairste programma's waren De Lama's en Boer Zoekt Vrouw. Het is niet bekend hoeveel streams in totaal worden opgevraagd via de sites van de Publieke Omroep.

 

 

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Joop

Ook op AD.nl is het mogelijk commercials te laten draaien, van regionale (kleine) adverteerders, voor artikelen of op een landingspage.

johan

Ik vraag me af hoe nauwkeurig men kan zijn mbt het IP adres.Nederland is niet het beste land om in kaart te brengen. Met wie werken ze samen op dit gebied?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond