Deel dit artikel
-

Reorganisatie bij kwakkelend AOL

America Online heeft enkele wijzigingen doorgevoerd in de bedrijfsopzet. Een afdeling waar deals werden gesloten die nu onderwerp zijn van onderzoek door de Amerikaanse overheid is opgeheven, ook wordt er een nieuwe financieel directeur gezocht. AOL ziet de inkomst dalen en is tot het zorgenkindje van AOL Time Warner geworden.

Afgelopen week maakte AOL Time Warner, het moederbedrijf van AOL, bekend dat de omzet bij de internetprovider achterbleef bij de verwachtingen. De omzet zou dit jaar op 1,6 miljard dollar uitkomen, een forse dalling in vergelijk met vorig jaar, toen de omzet nog 2,7 miljard dollar bedroeg. Het bedrag dat AOL Time Warner noemde was bovendien tien procent lager dan eerdere ramingen, gedaan in april.

Dalende inkomsten uit advertenties zijn de boosdoener, naast tegenvallende inkomsten uit breedband abonnementen. Volgens de Wall Street Journal wordt advertentieruimte in sommige gevallen nu ook kosteloos aangeboden op basis van een cost-per-click bedrag. Het heeft in elk geval een voordeel, klanten die volgens de krant tot voor kort niet meer in staat waren te adverteren bij AOL duiken nu ineens weer op.

Behalve dat AOL te lijden heeft van een moeilijke markt voor online advertising speelt ook mee dat er recent een boekhoudschandaal opdook. AOL bleek 49 miljoen dollar ten onrechte als omzet in de boeken te hebben genoteerd in de afgelopen anderhalf jaar. De SEC, de toezichthouder op de Amerikaanse beurs, startte een onderzoek waarin ook andere webbedrijven betrokken raakten, waaronder Homestore.com . Het zou onder meer gaan om omzet die deels bestond uit barter deals, waarbij de portemonnee feitelijk gesloten blijft.

De herstructurering die gisteren bekend werd gemaakt, en waar al langer op werd geanticipeerd, betekent de opheffing van de afdeling waar de deals werden gesloten die nu door de SEC worden onderzocht. De medewerkers zijn nu ondergebracht bij de business units waarvoor ze binnen hun afdeling al werkten. Ook is het management uitgedund, president Ray Oglethorpe zal met pensioen gaan en chief marketing officer Jan Brandt zal alleen nog part-time als adviseur aan het bedrijf verbonden blijven.

Ook zoekt het bedrijf een nieuwe CFO, Joseph Ripp die nu nog deze functie bekleed wordt gepromoveerd tot 'vice chairman'. Verder krijgt CEO Jon Miller, die deze zomer aantrad, meer greep op de verschillende business units. "We hebben de structuur versimpeld, het aantal lagen in de organisatie teruggebracht en meer duidelijkheid in de organisatiestructuur gebracht", aldus Miller tegenover Amerikaanse media. De herstructurering wordt door analisten gezien als de eerste belangrijke stap om AOL uit het slop te trekken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond