Deel dit artikel
-

Restaurantsite is nog geen vetpot

Online restaurantgids Dinnersite.nl trekt maandelijks zo'n 30.000 bezoekers en bevat informatie van 5370 restaurants. Het Haarlemse bedrijf Netur@l Internet behaalt een kleine winstmarge met de verkoop van banners en het abonnementsgeld van restaurateurs. Eigenaar Menno de Vries bekijkt nieuwe mogelijkheden als WAP.

Ruim drie jaar geleden is de Dinnersite opgericht. Het doel van de website is volgens de homepage 'van zoveel mogelijk Nederlandse steden en plaatsen de restaurants op het internet te presenteren'. Vanaf de Horecava in de RAI geeft Menno de Vries telefonisch toe dat er natuurlijk ook een winstoogmerk was bij de oprichting: 'We wilden er geld mee verdienen. Ik had gedacht dat ik duizend klanten die ieder 20 gulden per maand betaalden een aardig salaris zou opleveren.'

De meeste restaurateurs kozen echter voor een standaard webpagina, die de Dinnersite gratis aanbiedt. Volgens De Vries komt dit omdat zij nog wat achter lopen op het gebied van internet en daar niet teveel in willen investeren. 'Doordat de basispresentatie bij ons gratis is, is een betaald initiatief als de N@tionale Restaurantgids weer gestopt.' De Vries merkt wel een toename van het aantal e-mailadressen, waardoor er sneller en goedkoper kan worden gecommuniceerd. 'Er zijn op dit moment zo'n 8000 restaurants in Nederland, waarvan er 5370 bij ons een presentatie hebben. Daarvan hebben er nu 800 een e-mailadres.'

Het plaatsen van advertenties op de goed bezochte Dinnersite is een andere bron van inkomsten. De Vries: 'De banners die er nu op staan via Netdirect leveren 700 gulden in de maand op, dus dat is geen gigantisch bedrag. Grote bedrijven als VISA en Chello kwamen een tijd geleden zelf met advertenties, wat wel flink wat opleverde.' De Dinnersite zelf adverteert nauwelijks, omdat er niet voldoende budget voor is. De Vries: 'We hebben nooit een brochure laten drukken of zoiets. Ik ga meestal zelf langs de deur met mijn laptop, zodat ik meteen kan laten zien wat het allemaal is.'

In de toekomst hoopt Menno de Vries te profiteren van de toenemende acceptatie van het nieuwe medium. Hoewel de meeste restaurateurs enigszins conservatief lijken te zijn, oriënteert hij zich alvast op het Wireless Application Protocol (WAP). De Vries: 'Er is iemand voor ons bezig om uit te zoeken wat daar de mogelijkheden van zijn. Je zou ermee kunnen bestellen en reserveren via je draagbare telefoon. Over ongeveer een jaar moet dat mogelijk zijn.'

Een andere noviteit waarmee de Dinnersite wil experimenteren is digitale korting. De Vries: 'Voor kortingsacties in bijvoorbeeld tijdschriften zijn restaurateurs vaak wat huiverig, omdat zij dan gedurende een lange periode korting moeten geven. Via internet kan er bijvoorbeeld een tijdelijke korting van 50 procent worden gegeven met een pincode, die dezelfde avond om 12 uur vervalt.'

De Dinnersite werkt samen met internetaanbieder World Online aan een speciale site voor de komende Valentijnsdag. In de toekomst ziet De Vries andere samenwerkingsverbanden wel zitten. 'Met onze informatie valt veel meer te doen. Onze restaurantgegevens zijn op postcode geordend, net als bijvoorbeeld Theater Online. Daarmee zou je leuke dingen als arrangementen kunnen doen. Bill Gates zei het vorig jaar al: restaurant- en bioscoopgidsen hebben de toekomst.'

Deel dit bericht

1 Reacties

marc andre

Hoi! Eten in Amsterdam is slecht! (Zo simple). Een restaurant e-gids is echt niet nodig. De Goudengids volstaat! Groeten, Marc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond