Deel dit artikel
-

RFID fundament onder e-business

Er wordt veel over geschreven en gesproken: RFID oftewel: radio frequency identification. Het kan enerzijds gezien worden als de opvolger van de welbekende barcode en anderzijds een nieuwe dimensie toevoegen als het gaat om het uniek kenmerken van verschillende exemplaren van hetzelfde artikel.

In de 13e aflevering van de estafettecolumn laat Gerard Prins (E-commerce manager Unilever Bestfoods) zijn licht schijnen over de mogelijkheden van radio frequency identification. De RFID-chip, indien voorzien van standaards en ingevoerd in overleg met privacy-organisaties, zal een volledige nieuwe dimensie toevoegen aan e-business. De mogelijkheden ervan zullen gezien de toepasbaarheid in businessprocessen zoals CRM niet alleen een compleet nieuwe hype, maar ook realiteit veroorzaken bij zowel de consument, retailer als leverancier. Het wordt realiteit omdat de drivers achter deze stelling divers zijn. Verder volgen de ontwikkelingen op alle fronten elkaar snel op.

Vanuit de technische hoek wordt dit gedreven door o.a.: Accenture, CAP-Gemini, SAP, Texas Instruments, Motorola, Philips, NCR, SUN, Hitachi, Invensys. Zij werken aan RFID om deze in al zijn verschijningsvormen hard- en softwarematig toepasbaar te maken.

Toepassingen in hardware worden behalve door de eerst genoemden ook door Merloni en Bosch al uitgeprobeerd in koelkasten, wasmachines etcetera. Ook de Amerikaanse defensie gebruikt RFID op steeds grotere schaal en is mijns inziens de grootste drijvende kracht achter de ontwikkelingen van RFID.

Binnen de retailmarkt (o.a. Wal-Mart en Tesco) zijn al verschillende initiatieven opgestart om pallets en dozen te voorzien van RFID-tags. De tag wordt gezien als mogelijkheid voor het terugdringen van kosten binnen de hele supply-chain. Verder kan de RFID-tag helpen bij de beveiliging tegen diefstal.

Natuurlijk volgen ook de toeleveranciers van goederen RFID op de voet zoals Pepsi, Coca-Cola, Gilette, Kimberly-Clark, SaraLee, Kraft, Proctor en Gamble en natuurlijk mijn eigen bedrijf Unilever. Alhoewel er nog technische hobbels zijn en de prijs nog relatief hoog is, zien zij ook mogelijkheden voor de toepasbaarheid op allerlei gebied van RFID zoals in gevallen van “recalls” en ook het terugdringen van de supply-chain-kosten.

De vraag is natuurlijk of de consument ook op de RFID zit te wachten. Door het gebrek aan regelgeving hebben ruim 35 privacyorganisaties de fabrikanten en de winkeliers opgeroepen om voorlopig te stoppen met pilots. Toepassingen op individuele artikelen zal gezien deze druk, de RFID-prijs, het ontbreken van “consumerdevices” en de wens van een standaard dus nog wel even op zich laten wachten. Het is intussen wel een feit dat Benetton en Philips (waar alle chips besteld waren) en Wal-Mart en Gilette hun intiatieven even in de ijskast hebben gezet.

De voordelen voor de technische partijen, de retailers, de leveranciers en natuurlijk iedereen in de wereld van CRM en internet zijn duidelijk, maar de consument moet het ook nog zien. Natuurlijk kunnen er privacy-issues ontstaan, maar mijns inziens zullen deze niet groter zijn dan de huidige rond computers/cookies en het kunnen traceren van de gsm. Daar moeten afspraken over gemaakt worden.

Zelf zie ik namelijk meer voor- dan nadelen voor de consument. Kijk eens even in het pas geopende Living Tomorrow. Een meedenkende wasmachine waarbij de kleding voorzien is van een RFID-tag. Bij een witwasprogramma wordt er aangegeven als er bijvoorbeeld iets blauws in gaat. Leuk als je witte shirts wilt blijven hebben.

Andere voordelen zijn natuurlijk te bedenken cq reeds in demo beschikbaar zoals koelkasten waarbij behalve de voorraad ook de minimale houdbaarheid bijgehouden wordt. Ook kun je denken aan toepassingen waarbij de RFID-tag van het artikel aangeeft welke recepten gemaakt kunnen worden met de beschikbare voorraad in huis en ga zo maar door.

Terugkomend op de stelling dat RFID het fundament wordt onder e-business, is het dus niet de vraag 'of', maar meer 'wat en wanneer'.

Informatie:
Gelukkig kan iedereen met belangstelling deze ontwikkeling volgen via de Emerce- en Google-zoekingangen.

Gerard Prins , E-Commerce Manager Unilever Bestfoods, geeft de column door aan Theo Bosters, directeur Corpos, bureau voor strategisch positioneren.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jonathan Marks

RFID is definitely on its way. Walmart will see to that. I don't believe in the quick arrival of the thinking washing machine – too much of a gimmick. But more accurately labelled food would be extremely useful. A growing percentage of the population is developing allergies to nuts, onions and other ingredients in modern foods. I thought AH.NL would do a deal with consumer organisations to increase the info on the contents of the products they sell…but they have other problems to worry about now. RFID and an allergy sensor – now that's something I'd be interested in. Happy New Year 

Richard Loupatty

Om op de vraag Wat, Wanneer terug te komen. MIO heeft RFID toegepast in de sauna-branche. Gasten krijgen een polsband met een RFID-chip.Kluisjes, afrekenen, bestelling opnemen met een PDA. Dit alles wordt gedaan aan de hand van de RFID-polsband.  

rik wagter

RFID is inderdaad aardig op weg, van achter de coulissen naar de buitenwereld. Van de supply chain managers naar de zichtbare omgeving van de consument. Maar of de voordelen ervan voor de schermen ook zo zinvol zullen zijn als erachter? Het wasmachine voorbeeld in Living Tomorrow is een mooie miskleum die maar weinigen zal overtuigen van de voordelen van RFID. Veel mensen zullen meteen beseffen dat ze rode sokken van witte was in de regel zelf wel kunnen onderscheiden. Daar heb je geen dure readers en tags voor nodig. RFID levert dan ook vooral ogen voor diegenen die van achter de schermen, willen volgen en controleren. Tracking en tracing, ook van individuen. Het zal daarom cruciaal worden voor de acceptatie van RFID dat er enerzijds diensten met echte toegevoegde waarde komen en , anderzijds, probate middelen om de tags van je af te schudden wanneer je dat wilt. Een foefje schijnt te zijn dat je de tags in de magnetron kan leggen. Nu maar wachten op de magnetron die witte tags van rode biefstuk kan onderscheiden….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond