Deel dit artikel
-

Ruim 30 procent gamers zegt online te spelen

Meer dan dertig procent van de gamespelers zegt ook games online te spelen. In 2001 was dat 24 procent, in 1999 ging het om achttien procent van de spelers. De meerderheid van de nieuwe gamers bestaat uit vrouwelijke spelers. Dit komt naar voren in een onderzoek van de Interactive Digital Software Association (IDSA), die tevens concludeert dat games definitief een vaste plaats hebben ingenomen in de populaire cultuur.

Uit het onderzoek van de IDSA blijkt onder meer dat mensen die games spelen dat niet beperken tot één apparaat. Meer dan eenderde van de onderzochte groep zegt games te spelen op pc's, (draagbare) spelcomputers, PDA's en mobiele telefoons. Meer dan de helft van de personen die regelmatig een game spelen doet dit al langer dan zes jaar. Zestig procent zegt over tien jaar minimaal even vaak games te zullen spelen als ze nu al doen.

Voorkeur voor een pc of een spelconsole lijkt geen invloed te hebben op de hoeveelheid gekochte games. Consolespelers hebben gemiddeld veertien games in bezit, onder pc-spelers zijn het er gemiddeld dertien.

Opmerkelijk zijn de demografische gegevens die het onderzoek heeft opgeleverd. Van oudsher waren games vooral het domein van jongens en jongemannen. Volgens de gegevens van IDSA is nog maar 62 procent van de computergamers van het mannelijke geslacht. Van die groep is 34 procent jonger dan achttien. 26 procent is tussen de achttien en 35, en maar liefst veertig procent is ouder dan 36 – een gegeven waar in vrijwel elke marketingactie totaal aan voorbij wordt gegaan. Bij de console-spelers is 72 procent van het mannelijk geslacht. 45 procent van hen is jonger dan achttien, 36 procent tussen de achttien en 35, en negentien procent ouder dan 36.

Het aantal vrouwen dat games koopt neemt in rap tempo toe. De meerderheid van de nieuwe spelers (personen die minder dan een jaar geleden begonnen zijn met het spelen van games) blijkt zelfs van het vrouwelijk geslacht te zijn. Vrouwen zijn ook in de meerderheid waar 't het kopen van computergames betreft: 55 procent van deze groep is vrouw, bij kopers van console-games is dat 45 procent. Ook deze gegevens zijn in de meeste marketingacties voor games nauwelijks terug te zien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond