Deel dit artikel
-

Ruim 60 procent Nederlanders offline tijdens werk

Meer dan 60 procent van de Nederlanders heeft geen internettoegang op zijn werk. Personeel dat wél mag surfen en mailen in de baas zijn tijd, deed dat 30 procent langer in 2007 dan het jaar ervoor. Gemiddeld zijn 11 miljoen Nederlanders 7,9 uur per week online.

Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Establishment Survey, een onderzoek dat Intomart GfK ieder halfjaar uitvoert voor Stichting Internetreclame (Stir). Stir gebruikt de resultaten van het onderzoek om de opzet van zijn onderzoekspanel te ijken. Uiterlijk begin volgende week verschijnt het uitgebreide onderzoeksverslag.

"Steeds meer mensen [hebben] op het werk toegang hebben tot internet. Een jaar geleden was dat 34 procent, in 2007 had 38 procent op het werk online toegang. In totaal wordt gemiddeld 1,4 uur per week op het werk gesurft tegen 1,1 uur een jaar geleden", aldus de eerste resultaten.

"Als twee aspecten duidelijk worden uit deze resultaten", zegt Stir-projectleider Peter Wiegman "dan is het wel dat er nóg meer mensen nóg langer online zijn gegaan in 2007."

Of Nederlanders minder tv gaan kijken en meer gaan internetten, kan Wiegman niet vaststellen. Wel is duidelijk dat consumenten meer ‘uitgesteld tv’ gaan kijken. "Kijk maar naar het succes van Boer zoekt Vrouw bij Uitzendinggemist. In januari werden die uitzendingen 2,7 miljoen keer on demand bekijken." Stichtig Kijkonderzoek constateerde vorige maand al dat tv kijken in Nederland fundamenteel aan het veranderen is.  

In 2006 waren 10,3 miljoen Nederlanders 7,8 uur per week online. In 2007 was dat gestegen tot 11 miljoen Nederlanders die 7,9 uur per week achter de computermonitor doorbrengen om te mailen, chatten en surfen.

Voor de hele Nederlandse populatie, ook zij die geen internet hebben, geldt dat de gemiddelde surftijd steeg van 5,9 naar 6,4 uur per week.

Intomarkt GfK hield de steekproef onder 2.000 proefpersonen.

Uit de Establishment Survey van vorig jaar werd duidelijk dat vijftigplussers de snelst stijgende groep internetgebruikers was.

Bron foto: Lupton Library (CC) 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond