Deel dit artikel
-

Sanoma draagt blogdienst over aan WordPress

Sanoma onttrekt zich per 1 maart aan zijn publicatiedienst Weblog.nl. Na een jaren modderen krijgt het de blogdienst niet meer naar behoren aan de praat en besluit de gebruikers nu over te dragen aan WordPress.com.

Meer dan een jaar hebben bloggers op Weblog.nl met technische problemen gekampt. De maat is nu vol en Sanoma besluit te stoppen met de blogdienst. Het draagt het platform over aan de internationale partij WordPress.com, een product van Automattic.

Na een avontuur met Typepad draait de ooit populaire Nederlandse publicatiedienst nu al anige tijd op de backend van WordPress. Sanoma legt uit: “De kwaliteit van Weblog.nl is al langere tijd niet op het gewenste niveau. Opkomende concurrentie van goede en gratis alternatieve blogdiensten heeft ons doen besluiten de dienst over te dragen aan een externe partij.”

Gebruikers moeten minimaal vier handelingen verrichten voordat ze daadwerkelijk bij WordPress.com aan de gang kunnen. Ze moeten de juistheid van hun e-mailadres in het huidige systeem controleren, vervolgens moeten ze een opdracht tot dataexport geven om daarna meerdere dagen te moeten wachten voordat hun data gereed zijn voor import bij WordPress. Die import is het laatste punt in de conversie waar gebruikers zouden kunnen afhaken.

Sanoma meldt niet om hoeveel gebruikers het gaat en was kort voor publicatie telefonisch niet bereikbaar voor commentaar.

Foto: Jolie O’Dell (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Oli4B

De migratie naar WordPress is een mislukking en nu geven we alles maar aan WordPress, dat is een hele geruststelling 🙂

van Deurzen

Haha slappe excuses van Sanoma: Ondertussen is 90% van de webloggers al lang vertrokken. Sanoma heeft enorm gefaald en komt wel met een heel slap excuusje zo. Mocht niks kosten, is geknald en Sanoma heeft de waarde van ooit 300.000 blogs volledig misvat. Spijtig voor de bloggers, triest van Sanoma

Sjoerd

De migratie problemen kwamen door een corrupte backup die ze van Typepad hadden meegekregen, dit lag dus totaal niet aan WordPress.
Enorm slecht gemanaged door Sanoma om dit gewoon te laten gebeuren en je gebruikers daardoor ook nog zo’n lange tijd te laten hangen.

van Deurzen

@Sjoerd, het lag aan het veel en veel en veel te laat reageren van Sanoma op het bericht van TypePad dat ze niet langer gingen servicen voor web-log.nl. Sanoma moest in de laatste 2 maanden voor sluiting vol aan de bak en dat ging mis. Sanoma wees daarna flink naar TypePad maar gelukkig wezen 4 vingers tegelijkertijd naar Sanoma zelf. Volgens mij is echt alles wat je niet moet doen of vergeten hier gebeurd.

van Deurzen

(sorry – 3 vingers… de duim wil niet meedoen)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond