Deel dit artikel
-

Sanoma Media Nederland: -11% in Q1

Sanoma Media Nederland zag de omzet in het eerste kwartaal met elf procent afnemen tot 85,3 miljoen euro. Topvrouw Susan Duinhoven noemt de lokale reclamemarkt ‘aanhoudend zwak’.

Vanmiddag publiceerde Sanoma de cijfers het tweede kwartaal waar deze krimp uit blijkt (PDF). Duinhoven tekent daarbij aan dat het uitgeefconcern dat ze leidt minder afhankelijk is geworden van reclame-inkomsten. Van 36 procent in 2016 naar 26 procent in 2018.

Een deel van de omzetdaling in Nederland is te wijten aan de verkoop van Mood for Magazines, uitgever van LINDA, aan Talpa in februari jongstleden. Over de opbrengsten zegt ze enkel dat de verhouding Enterprise Value/EBIT 7,9 was en dat ze daar tevreden mee is.

De Nederlandse media-omzet bestaat uit 16,3 miljoen euro reclameopbrengsten, 33,8 miljoen euro omzet uit abonnementen, 15,7 miljoen uit losse verkoop en er staat 19,5 miljoen euro op de post Overig.

Sanoma Media Nederland boekte een winst voor belasting van 21,5 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2019. Dat is 4,6 miljoen euro meer dan in 2018.

Foto: Crew op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond