Deel dit artikel
-

Sanoma wil op iPad zelfde bereik als op web

De iPad-app die Sanoma Digital vandaag lanceert voor het merk NU.nl, moet hetzelfde percentuele bereik halen als NU.nl op het web heeft. “We hadden met NU.nl in mei een een bereik van 39.6 procent”, aldus Herman Kienhuis, manager business development bij Sanoma Digital.

Datzelfde percentage moet onder iPad-gebruikers gerealiseerd worden. Wat het absolute bereik zal zijn, dat is nog moeilijk te zeggen. Kienhuis: “Dat ligt aan de aanlevering van Apple en hoe groot de vraag naar een iPad is.” Toch verwacht Sanoma Digital veel van de iPad en de bijkomende mogelijkheden. Wereldwijd zijn er al meer dan 3 miljoen verkocht.

De applicatie voor NU.nl is gratis. Later dit jaar, in september en november, volgen iPad-apps voor AutoWeek en Viva. Deze kennen een betaald model. “Als het gaat om het bereik van deze twee, dan zijn we daar wat voorzichtiger in. We zijn bezig met veel producten en willen ervan leren, dat is ook de insteek. Aan de hand van de ervaring willen we verbeterde doelstellingen opstellen.”

De applicatie voor NU.nl is speciaal ontworpen voor gebruik op de iPad. Bovenin is een grote foto over de hele breedte te zien en daaronder staan de headlines en het videonieuws. Het herkenbare format van NU.nl is wel gehandhaafd, maar er komt meer beeld en video naar voren. Kienhuis: “Er is een integratie van verschillende NU.nl-diensten in 1 applicatie. Op de homepage Heb je 1 minuut-journaalvideo’s, normaal is dat op NU24.nl te zien. Ook staan foto’s van NUfoto in een slideshow op de homepage. De verschillende diensten worden binnen de applicatie ontsloten, waaronder de TVgids en NULive .”

Verdienmodel

Bij de applicatie is wel gekeken naar het businessmodel, maar besloten is om het model van NU.nl, gratis nieuws, te houden. “Een generieke nieuwsdienst als NU.nl kan het beste gratis aangeboden worden.” Bij andere apps voor de iPad wil het bedrijf wel gaan experimenteren met betaalde modellen. Zoals de applicaties voor Viva en Autoweek die in ontwikkeling zijn, daar wordt de combinatie gemaakt van gratis generieke toegang en betaalde premium diensten. “Dat noem ik premium edities. Het zijn gebundelde artikelen en video’s. Het is unieke content, meer zoals dat in een tijdschrift wordt gepubliceerd, verrijkt met video. En toepassingen als social sharing, polls of een forum”, stipt Kienhuis mogelijke betaalde premium diensten aan. De gebruiker betaalt eenmalig voor een editie, bij elke nieuwe uitgave wordt er opnieuw een in-app een purchase gedaan.

Kienhuis denkt dat de iPad zeker ook een goed apparaat voor de Viva-doelgroep kan zijn. “We hebben specifiek gekozen voor deze verschillende merken. Print, digitaal, vrouwen en mannen.” De tablet is, zo meent Kienhuis, een nieuwe categorie computer. Hij spreekt van comfortable computing. “Nieuwe doelgroepen zullen makkelijker dit soort computers gebruiken, bijvoorbeeld ouderen of misschien vrouwen die minder technisch zijn ingesteld.” Van de verschillende doelgroepen, hoopt Sanoma Digital andere dingen te leren. Ook voor andere tablets die op de markt komen, wil de uitgever uiteindelijk applicaties maken. “Daar waar de gebruikers zijn, maken wij toepassingen beschikbaar.”

Verkoop- en distributiekanaal

Kienhuis geeft toe hoge verwachtingen te hebben, maar wel voor platform afhankelijke  gebruiksmomenten. “een smartphone is geschikter als verkoopkanaal onderweg, de iPad veel meer op de bank.” Ook de mediaconsumptie zal veranderen. “De iPad is geschikter voor langere, opgemaakte artikelen met video’s en fotoseries, dan de laptop dat is.”

Hij noemt het een nieuwe business opportunity voor uitgevers. “We zien het niet als redding voor tijdschriften, maar er is geld mee te verdienen. Zowel met advertentiemodellen als met content. Je ziet dat nu al op smartphones gebeuren.” Bij smartphones verdient zijn werkgever geld aan gratis en betaalde applicaties. “Meer aan mobile advertising dan aan paid content.”

In de iPad-applicatie voor NU.nl zitten ook advertentiemogelijkheden. “`We hebben een nieuw format gekozen op de homepage, een wat groter formaat, dat in een soort slideshow naar voren komt. Op artikelniveau hebben we gekozen voor de bekende rectangle.” Er is veel meer mogelijk. Samen met adverteerders wil Sanoma Digital nieuwe formaten en toepassingen ontwikkelen. Voor de launching advertisers zijn bijvoorbeeld interactieve landingspagina’s ontwikkeld met onder meer video, voting en een aanvraagformulier.

Adverteerders

De launching  advertisers zijn Toyota, Achmea en Vodafone. Daarmee is er al een samenwerking. In dit geval wordt er een aparte betaling gevraagd. “Het is een pakket waarbij adverteerders instappen voor een bepaalde periode en met ons gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om nieuwe formats te ontwikkelen.”

Qua mobiele uitgever heeft Sanoma Digital een keurig bereik opgebouwd. Met mobiele applicaties voor AutoWeek, Viva, NU.nl en binnenkort Kieskeurig, proberen ze de adverteerder binnen te trekken. “De tablet-markt staat nog in de kinderschoenen, de smartphone-markt is een fase verder.” Het is afwachten hoe de markt voor tablets zich gaat ontwikkelen. Op dit gebied wil Sanoma Digital de kennis van de internationale groep benutten. In Rusland zijn ze bezig met een iPad-applicatie voor Cosmopolitan. “Die gaan we op termijn ook in Nederland lanceren.”

Bijzonder  is dat de tablet zorgt voor het samenkomen van print en digitaal. In de projectteam zitten mensen van beide gebieden. Ook de verkoop van advertentiemodellen gebeurt vanuit print en digitaal. “dat is voor ons ook nieuw. Leuk om te zien dat dat op de iPad bij elkaar komt, websites en tijdschriften, Sanoma Digital en Sanoma Uitgevers”, aldus Kienhuis.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark van Leersum

Mijn complimenten voor Sanoma voor de Nu.nl iPad App, het ziet er prachtig uit! Lekker multimediaal met video prominent geintegreerd. Prima dat de App klaar is nog voor de officiele lancering van de iPad in Nederland! 

Michiel

Teleurstellend is de enige omschrijving die ik de app kan toekennen. Nee, de mensen van Sanoma zouden eens naar de app van News Zealand Herald moeten kijken. Dat is er een waar ze een voorbeeld aan kunnen nemen. Nu.nl heeft ingekorte headlines en teveel kopteksten dienhet onoverzichtelijk maken. Wel goed dat ze proberen, alleen nu de boel goed maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond