SBS na test: ‘Addressable tv blijkt veelbelovend’

SBS heeft afgelopen weken een proef gedaan met addressable tv, op basis van HbbTV. De testgebruikers staan zeer positief tegenover deze nieuwe vorm van interactieve televisie die digitale tv en internet met elkaar vervlecht.

Vanochtend publiceerde SBS de resultaten van drie proeven met, wat wordt genoemd, addressable tv. Helemaal zuiver is die benaming niet, omdat daarmee in jargon ook wordt verwezen naar programmatic ingekochte reclame voor het tv-scherm. Daarmee wil de zender binnenkort nog proeven doen.

Bij vijftig huishoudens keek de zender mee, ook via Google Glass, naar hoe interactieve-tv via de rode knop werd ervaren. Zo konden kijkers tijdens de Champions League-wedstrijden achtergrondinformatie op het scherm opvragen. Bijvoorbeeld: balbezit, spelersopstelling en kaartsaldo. “[Negen van de tien] testgebruikers gaf aan dat HbbTV een toegevoegde waarde is tijdens de wedstrijden en maar liefst 98 procent verwacht in de toekomst gebruik te maken van HbbTV tijdens voetbalwedstrijden.”

De tweede proef speelde zich af in het e-commercedomein. Tijdens een tv-uitzending konden kijkers producten en meubels uit de desbetreffende aflevering van vtwonen meteen tijdens de uitzending te bestellen via de webshop.

Ook met ING werd een proef gedaan waarbij op ‘specifieke kijkers’ ‘relevante informatie, producten en aanbiedingen snel werden afgestemd’.

SBS’ Director Business Intelligence & Strategy‏ Dorine van Mullem-Ale zegt verder te gaan testen met “bijvoorbeeld ook dynamic ad insertion. We nodigen bureaus en adverteerders uit om met ons mee te leren en cases te bouwen.” Daarbij kunnen adverteerders op basis van demografische kenmerken, dataverrijking en kijkgedrag reclametijd inkopen. Dat leidt ertoe dat het ene huishouden een andere commercial te zien krijgt dan de andere. Daarvoor dienen ze wel tv’s te hebben die HbbTV ondersteunen.

Foto: Premianenc (cc)

1 Reactie

Dat er nog überhaupt 50 mensen naar sbs kijken ….
wat een marginale rotzooi..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug