Deel dit artikel
-

Scott Rafer ziet tweede dotcomgolf

Na het uiteenspatten van de dotcomzeepbel woonde en werkte Scott Rafer twee jaar in Nederland. Sinds een half jaar is de oprichter van Wifinder en nu CEO van Feedster terug op de Amerikaanse westkust. Daar is volgens Rafer de tweede 'dotcom boom' begonnen.

“Er zijn allerlei nieuwe websites die vijf jaar geleden praktisch onmogelijk te bouwen waren geweest,” zegt Scott Rafer. “Websites als Friendster waarvoor miljoenen internetters hun online gedrag veranderen. Als dat gebeurt krijg je een nieuw momentum. In California heb je nu een heel cluster van startups die daarop inspelen.”

Scott Rafer’s nieuwe bedrijf Feedster is een zoekmachine op basis van RSS feeds. Tijdens de eerste dotcomgolf had Rafer ook al een bedrijf op basis van RSS, dat in 1997 door Netscape News was gelanceerd. Fresher, eind 1998 opgestart en in 2001 ten onder gegaan, leverde een infrastructuur voor contentsyndicatie.

“We dachten dat RSS het volgende grote ding zou worden,” zegt Rafer. “We deden niet echt mee met de dotcomwaanzin, maar al onze klanten waren dotcoms. Dat is een van de lessen die ik heb geleerd. Zorg dat je grote winstgevende klanten hebt.”

Tot vorig jaar woonde Scott Rafer in Utrecht en werkte hij vanuit Gorillapark aan Nerve Wireless. Tussendoor richtte hij de hotspotzoekmachine Wifinder op. Een klein maar winstgevend bedrijf volgens Rafer. “We hebben het 5 september 2001 gelanceerd,” zegt hij. “Dat is een van de redenen waarom het nooit erg groot is geworden.”

Vorige week was Scott Rafer in New York voor het Search Engine Strategies congres. Feedster heeft de ambitie een van de grootste zoekmachines te worden. Rafer erkent dat zijn zoekmachine op dit moment nog geen factor is in de strijd tussen Google, Yahoo en MSN. “Ik geloof dat zoeken op RSS feeds een dominante vorm van zoeken gaat worden,” zegt hij. “Het aantal verwijzingen verdubbelt iedere zes weken.”

Scott Rafer verwacht voor de tweede dotcomgolf geen terugkeer naar de waanzin van 1999. “Investeerders zullen niet weer alle perken te buiten gaan. De beurs zal niet door het plafond gaan. Maar men begint wel weer bedrijven op het internet op te bouwen, die zich in eerste instantie meer druk maken om verkeer en een goede bedrijfsvoering dan winst.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Nils de Witte

Hier ook. Het zinderd en het bruist. De nieuwe bedrijfjes komen links en rechts boven het maaiveld uit. Het verschil met 2000 is dat deze bedrijfjes bezig zijn met geld verdienen in plaats van uitgeven.

Tim

Nils, kom op, ik mis wat. Cijfers?, namen?, url's? of is het toch als hiervoor?

Joep Egmond

Yes!!!!!!!!!!!!Het begint overal weer te kriebelen.Na de dotcom-winter begint het voorjaar!Zoals het fysieke voorjaar de sapstromen in onze natuur weer laat versnellen,zo laten de snellere bandbreedtes en uitontwikkelde software ons prikkelen tot een heftige dotcom zomer.Ik ben wel benieuwd welke grootheden in de deze tweede dotcom periode gebruikt gaan worden voor de waardering van de initiatieven, want ik heb begrepen dat de VC's en Informals momenteel niet weten wat ze met hun kapitaal moeten doen?Anyhow, ik heb in de afgelopen periode een aantal nieuwe initiatieven kunnen opstarten, dus VC's en Informals, kom maar op.Deze keer zit de boel gezonder in elkaar dan in 1999 en 2000, want we weten nu in ieder geval hoe het NIET moet…………..(de anekdote van Neals Witte ben ik nooit vergeten, waarbij hij aangaf dat mijn site naar verbrand bankpapier rook) Brrrrrrrrrr.

Nils de Witte

Ha Tim, Het verschil met de vorige dotcomhype is dat ondernemers een stuk serieuzer zijn geworden. Ze vebrassen hun geld niet en zijn stek gefocused op hun klanten. Ze hebben niet zoveel behoefte aan media aandacht. Ik zie ze. Ik zie er aardig wat. De Business Angels beginnen het ook te zien en komen weer in beweging. Zie jij ze niet? Dat is dan jouw probleem. Kijk goed rond zou ik zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond