Deel dit artikel
-

Seksboerin experimenteert stout, Hyves effectief

‘Het Experiment’, het thema van het jaarlijkse Mediawerkgroep congres, was wel besteed aan Hyves-chef Yme Bosma. Seksexploitant Sandy Wenderhold had er meer moeite mee.

Leuk om wakker te worden na het feest van de donderdagavond was het verhaal van Wenderhold (foto), geslaagd ondernemer met seksbedrijf (‘seks”vindt ze suf, ‘sex’ veel beter) Sansyl in Uitgeest, wel. ‘Stout’ vertelde ze hoe ze werd opgevoed voor het aanrecht maar toch haar legendarische vader – die de pornomarkt openbrak – mocht opvolgen. En hoe ze daarvoor, werkend voor een (porno)fotohandel Peter R. de Vries fopte en likkebaardend op de knieën kreeg toen deze hoofdredacteur van Aktueel was.

Of hoe ze het vele slechte personeel waar paps haar mee opscheepte wegwerkte: "Een bedrijf schoonvegen is echt een kutbaan." En hoe ze beter personeel binnenhaalde: "Je kunt niet adverteren als seksbedrijf want dat trekt alleen maar legers van randdebielen." En hoe ze met het vele geld op de bank al na twee maanden een ander bedrijf kocht. "Daarna kreeg die ouwe jeuk"; geen lustgevoel maar om zich weer met de zaak te bemoeien. Dat mocht wel, maar in een dienende rol.

Ondertussen vergaloppeerde Wenderhold zich met een oplichter die ze snapte waarna ze met de bedrijfsrecherche een maand lang stiekem bewijzen verzamelde. "Hij experimenteerde veel bij ons, met bankrekeningen van Moskou tot aan Monaco…Ik had al een onderbuikgevoel dat het een grote lul was."

Maar Wenderhold (42, van de zomer het vierde kind gebaard) wist mensen te stimuleren en over te halen: "Als je een vrouw bent in deze branche en je heet niet Kim Holland dan willen ze wel naar je luisteren."

En het experimenteren met uitgeven dan? Dat bestond voor Wenderhold voornamelijk uit stoute acties als het stoeien met foto’s van bekende Nederlanders in reclame – met een rechtszaak van Ruud de Wild tot gevolg, nu een ‘vriend’ van Sandy; het verspreiden van een vals bericht dat Passie de Eredivisie wilde sponsoren ("nam iedereen serieus, gratis reclame"); het verspreiden van gratis Viagra;, uitdelen van porno aan de marine in Den Helder en worden gearresteerd; en ook ht stunten met een ‘Daklozen Chick’ en ‘File Chick’.

Met de vraag aan mannen in het publiek, met de microfoon in de zaal, naar experimenteren met seks wist Wenderhold nervositeit te ontlokken. Ze wilde dat mannen gingen experimenteren met ‘toys’ (die ze zelf verkoopt) en dan hun partners zouden vragen of die dat kunnen waarderen. Haar spreektijd was al lang verlopen om dit ‘hoogtepunt’ te bereiken.

Nummerborden op Hyves

Yme Bosma gaf dinsdag al een aantal innovaties prijs, maar boeide het publiek van het congrescentrum in Noordwijkerhout vooral met de houding die Hyves aanneemt bij het ontwikkelen van nieuwe dingen: "We kijken nooit eerst wat het ons kan opleveren, maar altijd of we het leuke vinden om te gebruiken. Het gaat niet om het verzinnen van een business model maar of het bijdraagt aan het netwerk, of onze gebruikers het leuk gaan vinden. Het buikgevoel."

Waarna prompt de vraag uit de zaal kwam wat dan het business model van Hyves is. Want Bosma vertelde ook dat er, met al 100 man personeel, goed geld wordt verdiend aan de 8 miljoen profielen (waarvan 5 miljoen actief): een groeiend deel komt van diensten zelf, vooral het ‘Gold Membership’, maar nog ruim 80 procent komt uit reclame."

Daar experimenteert Hyves veelvuldig mee. Bijvoorbeeld met Hi dat 800.000 Hyvers bereikte met de Dinges campagne of Bacardi die in één week al 200.000 Hyvers verleidde met een Mojito campagne, en De Telegraaf die Hyves inzette voor de Competitiemanager.

Maar het mislukt soms ook, zoals Bol.com die volgens Bosma met het ‘lootjes trekken’ voor Hyvers afgelopen december een heel goed concept had, maar toch maar enkele duizenden mensen over de streep trok: "Een goed concept is geen garantie voor succes. Soms stokt het door een kleine fout in de uitvoering."

Bosma spaarde zijn publiek niet: ‘Waarom gaan jullie uit van grote budgetten? Of misschien zijn het juist die grote budgetten die jullie verblinden. Bereik koop je niet, bereik verdien je."

De nieuwe experimenten van Hyves vermeldden we dinsdag. Nog eentje voegde Bosma daaraan toe: "In de profielen kun je je nummerbord ingeven. Daar doen we niets mee. Het is een experiment om te kijken of dat response oplevert. Er kan een moment komen dat we er iets mee gaan doen. Het gaat om de grote aantallen op Hyves. Daar kunnen we veel mee experimenteren, en adverteerders ook."

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Marco Boekholt

Wat een flauwe opmerking van mevr Wenderholt. Het steekt haar blijkbaar dat Kim Holland nog steeds het bekendste erotiekmerk in Nederland is, en terecht. Liever iemand die dingen met haar hart doet dan iemand die alleen maar met geld bezig is. Aan Kim kunnen ze in die branche een voorbeeld nemen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond