Deel dit artikel
-

SEOshop brengt e-commerce naar de cloud en Europa

Softwarebedrijf SEOshop herpositioneert zich op de e-commercemarkt en gaat van webwinkelleverancier naar e-commerceplatform in de cloud.

Directeur Ruud Stelder zal de nieuwe propositie tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht naar voren schuiven. “We zijn gericht op de merchant, de winkeleigenaar, maar we boren nu een tweede kanaal aan. Door in te zoomen op het b2b-kanaal zijn we geen concurrent meer op de markt, maar een platform waar alle onderdelen van de keten samenkomen.”

Dat houdt concreet in, dat het zogeheten eCosysteem een markt is waar vraag en aanbod bij elkaar komen achter de log-in van SEOshop. Aan de aanbodzijde komen nu ook partijen te staan als integratiepartners, maatwerkbureau’s, freelancers en affiliate partners te staan. Webwinkel, die de standaard functies al afnemen, aan de vraagzijde.

Een andere nieuwigheid aan SEOshop die woensdag en donderdag zal worden getoond zijn de app store en de theme store. Ontwikkelaars van applicaties en grafische elementen kunnen hun digitale werk in de schappen van SEOshop leggen. Winkeliers kunnen zo bijvoorbeeld met een klik op de knop een specialistisch stuk software in de infrastructuur van hun shop verwerken. De opbrengsten uit dat soort verkoop wordt fifty-fifty gedeeld.

Het aantal winkels dat SEOshop gebruikt, groeide afgelopen jaar van duizend naar 2.500. De omzet steeg “zeker met een factor drie.” Stelder verwacht dat die stevige groeitrend ook in 2012 zal aanhouden. “Ik verwacht vooral groei in het buitenland. We zitten nu in Duitsland. Ik verwacht dat we daar eind dit jaar een goede merknaam hebben. Het zou me niet verbazen als we tegen die tijd ook in vijf andere Europese landen actief zijn.”

Vrijwel exact een jaar geleden trok Stelder via investeringsbedrijf Henq nieuw extern kapitaal aan om de bouw en uitrol van zijn platform te bespoedigen.

Foto: William Warby (cc)

Deel dit bericht

14 Reacties

Mike van Hoenselaar

Ben erg benieuwd hoe dat uiteindelijk gaat werken. Slimme stap!

Jeroen Bos

Moet zeggen dat deze club wel stappen heeft gemaakt. ben wel benieuwd hoe het nu is met de “begeleiding” van nieuwe webondernemers. Veel starters hebben behoefte aan een redelijk intensieve begeleiding tenzij ook de “achterkant” stukken is verbeterd zodat alles zichzelf wijst. Hoe meer plug and play hoe meer men bezig kan zijn met de online verkoop en promotie.

Mark

SEOshop heeft sinds kort een partnerprogramma zodat het begeleiden van nieuwe klanten deels kan worden overgenomen door andere partijen.

Overigens is de begeleiding van nieuwe klanten door SEOShop zelf ook dik in orde omdat het businessmodel pas goed werkt bij klanten die het maximale uit hun shop halen.

sharina

ik ben zelf nog niet bekend met SEOshop. denken jullie dat magento terrein gaat verliezen onder de mkb’ers?

Renate

de geluiden die ik hoor is dat voor het bijhouden van magento je bijna zelf webdesigner moet zijn. Er zitten teveel functionaliteiren op waar een doorsnee mkb niets mee doet.

ik zie naast de zeer gebruiksvriendelijke backend van SEOshop dat zeer veel webshops hoog in Google eindigen met veel relevante termen. Hierdoor halen zij een groot deel van hun omzet uit de organische (gratis) zoekresultaten van Google

Mike van Hoenselaar

@Renate Bedoel je nu te zeggen dat veel webshops van SEOshop hoog in Google staan?
De content en de externe links naar de verschillende pagina’s op de webshop zijn hierbij erg belangrijk. Dat is toch echt een klusje voor de webshophouder en niet SEOshop. Structuur en HTML is ook belangrijk, maar dat heeft tegenwoordig bijna elke webwinkelleverancier wel op orde.

Ik hoop dat ze hun klanten helpen bij het schrijven van goede content en het verzamelen van veel externe links. Dat is voor een webwinkel veel belangrijker :-).

@Sharina Ik denk dat het gehalte MKB dat Magento gebruikt wel meevalt. Ik zou het ze in ieder geval niet aanraden. Nu hebben wel klanten die op Magento draaien maar vaak is Magento net een stap te ver voor MKB’ers die een webwinkel willen beginnen. Deze denken dat een webwinkel nog steeds opzetten en klaar is. Wat natuurlijk absoluut niet is. Ook een mooie dienst voor SEOshop om te vervullen.

nils

Beetje appels en peren vergelijken. Het MKB is heel breed (verreweg het grootste deel – in aantal – van de Nederlandse bedrijven valt onder het MKB). Een kleine MKB-er kan hele complexe eisen hebben, terwijl een grootbedrijf misschien maar een eenvoudig storefront nodig heeft.

Voor heel veel MKB-ers zal Magento uitstekend aansluiten op hun behoeftes. Je kunt Magento net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Toegegeven, met de gratis licentie ben je er nog lang niet. Je moet echt wel wat investeren. Maar er zijn inmiddels al tal van bedrijven die Magento in hapklare brokken aanleveren. Voordeel is dat je op dit platform kunt doorgroeien zonder dat je hoeft te desinvesteren.

En ik moet het eerste webwinkel platform nog zien dat dat automatisch een hoge Google ranking geeft. Techniek kan daar wel bij helpen, maar daar komt toch echt meer bij kijken…

De cloud benadering van SEOshop klinkt aardig, maar om echt vraag en aanbod bij elkaar te brengen, heb je toch heel wat kritische massa nodig anders is het niet meer dan een SaaS (en dan kan je ook MagentoGO gebruiken)

Mark

Magento heeft een aantal nadelen. Magento is zwaar en daarom is een standaard installatie erg traag, zeker indien gedraaid op goedkope hosting. Magento dient out of the box aangepast, ontwikkeld en op de juiste manier geïnstalleerd te worden, iets wat vaak een forse investering betekent. Gedacht moet worden aan vormgeving, (Nederlandse) betaalmogelijkheden, analytics integratie op e-commerce niveau, social media integratie, google shopping, nieuwsbrief functionaliteit, ticket systeem, facturatie en aanpassingen op gebied van SEO. Al deze functionaliteiten zitten standaard ingebouwd in het SEOShop platform. Zonder al teveel kennis is bovenstaande gemakkelijk binnen enkele minuten in te stellen in een standaard SEOShop. Magento software dient constant gepatched te worden en dat betekent het risico dat eerder ontwikkelde maatwerkoplossingen ook aangepast moeten worden. Dit kost vaak veel geld. Je bent dus nooit klaar met geld uitgeven. Ook voor gevorderden is SEOShop een prima platform. Op een koppeling met voorraadsysteem na zie ik geen zaken ontbreken voor de gevorderde webshop eigenaar. Die koppeling gaat er op korte termijn ook komen dus zal deze oplossing Magento flink in de weg gaan zitten. Wat betreft de maandelijkse terugkerende kosten van SEOShop (die pas oplopen als er flink omzet wordt gedraaid): een beetje managed dedicated server kost al snel een veelvoud.

Wat betreft een hoge Google ranking, SEOshops scoren vaak direct heel erg goed in Google. Dit komt mede door het feit dat de urls direct zoekmachinevriendelijk zijn opgebouwd. Daarnaast is het gebruik van tags positief voor de ranking in Google. Een beetje linkbuilding heeft vaak direct groot effect.

@Mike van Hoenselaar heel veel webwinkelleveranciers hebben SEO technisch helemaal nog niets op orde. En dan heb ik het niet over de minste bureau’s die hier grove steken laten vallen.

Ik raad iedereen aan een demo aan te vragen bij SEOshop en zelf een Magento installatie uit te voeren. Dan wordt het snel duidelijk welk platform de juiste keuze is voor gemiddelde online retailer.

Mike van Hoenselaar

@Mark:
Wat zijn de dingen die jullie puur op SEO-gebied dan ondersteunen om indexatie en vindbaarheid zo makkelijk mogelijk te maken? En die andere bedrijven niet hebben?

Mark

Je kunt trefwoorden koppelen aan de producten in je shop. Kijk maar eens onderaan een SEOShop webshop. Dit is door iedereen gemakkelijk te gebruiken en dat gebeurd dan ook. Dat is goed voor de indexeerbaarheid en dit heeft een positief effect op de relevantie bepaling van productpagina’s in relatie tot relevante zoekopdrachten. Deze interne linkstructuur is ook positief voor de pagerank van belangrijke pagina’s van de webshop. Dit voorkomt namelijk dat webpagina’s elkaar wat relevantie betreft kannibaliseren voor bepaalde zoektermen. Wanneer je niet bewust bezig bent met url opbouw gaat dit meestal een stuk beter dan met andere webshopsoftware. Ik denk dat dit komt door het feit dat meta-tags bij andere platformen apart moeten worden ingevoerd en wanneer dit niet gebeurd SEOshop deze beter weet in te vullen met behulp van de standaard invoervelden.

Renate

@mike Ik doe veel SEA voor een aantal SEOshops en zie duidelijk in analytics al vanaf het begin zeer hoge bezoekersaantallen vanuit de gratis zoekresultaten.

SEOshop is zo ingericht dat zelfs als je geen verstand hebt van SEO en je je website gewoon vult met producten dat je je site al een heel eind SEO vriendelijk hebt.

Ook zie ik nieuwe shops binnen een week voor relevante woorden op de eerste pagina verschijnen en na een half jaar staan ze daar nog steeds.

Ik zou zeggen give it a go en probeer het zelf.

nils kijkuit

@mark

Magento mag dan een standaard pakket zijn, het is geen eenheidsworst. Het is aan te passen op de eisen van kleine tot grote ondernemingen. Nogmaals voor een stand-a-lone storefront is het een zware overkill. Maar voor een geïntegreerde e-business, inclusief allerlei links met achterliggende systemen en ondersteunende processen (ja die moet je zelf inrichten of laten inrichten). En ik ben bang dat ieder bedrijf dat wil doorgroeien in de e-business daar uiteindelijk aan zal moeten geloven.

Een Magento oplossing *hoef* je niet zelf in te installeren; ga naar een gespecialiseerde hoster zoals Byte en met letterlijk een druk op de knop staat de standaard Magento installatie voor je klaar.

En op het gevaar af dat iemand denkt dat ik aandelen in Magento heb (was dat maar zo, dan had ik die lekker kunnen verkopen aan E-Bay, ik ben slechts een enthousiaste gebruiker die destijds uit de standaard oplossing is gegroeid en voor Magento heeft gekozen als groeipad):
– Nederlandse PSP’s zoals Buckaroo, Adyen, DocData bieden kant en klare, gratis plug ins voor alle betaalvormen
– Voor de Nederlandse verzenders zoals PostNL, UPS, DHL, GLS zijn kant en klare plug ins beschikbaar
– Facturatie kan “af fabriek”
– Analystics integratie voor het volgen van de hele funnel: zo gepiept
– Ticket systeem, te koop v.a. 300 euro, voor iemand die snapt hoe FTP werkt, zo te installeren.
– etc.

Magento is zeker geen appeltje-eitje voor de doorsnee gebruiker, maar om het meteen weg te zetten als ongeschikt voor het MKB is pertinente onzin want de de doorsnee MKB-er bestaat niet. Daarvoor zijn er teveel succesvolle Magento webshops…

Mark

@Mike ik ben niet van SEOShop

@Nils ik heb nooit gezegd dat Magento niet geschikt is voor MBK’ers, ik heb gezegd dat SEOShop voor diegene die alles zelf willen doen en niet van te voren willen investeren geschikter is.

Nog een laatste puntje en dan heb ik alles wel gezegd wat ik hierover kwijt wil.

De hosting van SEOShop webshops is erg goed en dit vertaald zich in zeer snelle responstijden. Dit is een belangrijke SEO ranking factor aan het worden en draagt bij aan een goede gebruikerservaring.

Nogmaals, gewoon Magento installatie uitvoeren en SEOShop demo aanvragen en dan zelf bepalen wat de voorkeur heeft en wat de kosten zijn wanneer alles werkt met de gewenste functionaliteit.

Tim

Ik ben zelf werkzaam bij een gebruiker van SEOShop. Inmiddels heb ik een redelijke kennis van de template engine waardoor aanpassingen in ons geval makkelijker door te voeren zijn. Als ik Magento vergelijk met SEOshop dan moet ik eerlijk toegeven dat qua ranking ik echt verbaasd ben hoe snel een SEOshop hoog in Google komt te staan. Daarnaast wordt het steeds gemakkelijker om specifieke eisen door te voeren in een SEOShop. Toegegeven, er zitten ook een hoop haken en ogen aan maar mijn gevoel is dat het beter en beter wordt. Magento is wat betreft specifieke eisen (design etc.) en koppelingen met externe software makkelijker (mits je verstand van zaken hebt). Kom ik meteen bij het gebruikers gemak van een SEOshop. De mkb’er kan zo van start gaan met het vullen van de shop zonder zich zorgen te hoeven maken over hosting en andere zaken. Bij Magento moet je eerst door een lange en vaak onduidelijke installatie procedure. Daar komt nog bij dat Magento in vergelijking met SEOshop gewoon traag is.

Wat betreft het nieuwe partner programma en de theme en app store ben ik zeer benieuwd hoe dit zal gaan werken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond