Deel dit artikel
-

Siebel: “ERM wordt groter dan CRM”

ERM, Employee Relationship Management, gaat over drie jaar qua omzet een grotere markt worden dan CRM, Customer Relationship Management. Dat zei Tom Siebel, ceo van Siebel Systems , in zijn keynote speech tijdens de Siebel 2001 European User Week , die deze week in Cannes wordt gehouden. Op de lange termijn verwacht Siebel echter dat beide markten overschaduwd zullen worden door de markt voor applicaties op het gebied van eGovernment, aldus de ceo.

Siebel verwacht een fikse omzetgroei te creëren uit de verkoop van ERM-software , al waagt het bedrijf zich niet aan specifieke voorspellingen. ERM-software is een applicatie om personeel aan te trekken, te trainen, managen en behouden. De Employee Relationship Management software in haar huidige vorm geeft elke medewerker een gepersonaliseerde webpagina waarop alle informatie te vinden is die voor die specifieke persoon van belang is. Daarnaast kan het een hulpmiddel zijn waarmee de werkgever de prestaties van het personeel kan evalueren, al wijst senior director sales effectiveness products Wister Walcott erop dat de software hier eigenlijk niet voor bedoeld is. "Het is niet verstandig mensen te ontslaan of te bevorderen uitsluitend op grond van resultaten van ERM-software."

Het Amerikaanse Siebel Systems verwacht in Europa een fikse omzetgroei te gaan behalen. In de woorden van Tom Siebel: "All bets are off", waarmee hij bedoelt dat door het wegvallen van fysieke handelsgrenzen, valutabeperkingen en taalbeperkingen de Europese markt in principe voor iedereen open ligt. De zelfverzekerde Tom Siebel verwacht ten minste vijftig procent van de Europese CRM-markt in handen te krijgen, "zolang de tevredenheid van de klant maar voorop blijft staan." In dat kader verwacht Siebel op lange termijn dat eGovernment een zeer belangrijke inkomstenbron gaat worden, onder het motto dat het dan gaat om overheden die streven naar een goede relatie met hun burgers.

Siebel Systems is naar eigen zeggen het snelst groeiende softwarebedrijf in de geschiedenis. Opgericht in 1993 heeft deze provider van e-business application software inmiddels een waarde van 2,5 miljard dollar, telt het zo'n 8000 medewerkers en zag het zijn omzet de laatste jaren telkens verdubbelen. In het eerste kwartaal van 2001 had het een omzet van 588,7 miljoen dollar, wat resulteerde in een winst van 76,9 miljoen dollar. Siebel verklaart haar eigen succes met name uit het feit dat het bedrijf haar eigen applicaties ook op zichzelf toepast. Een ander element is volgens de ceo het feit dat Siebel het eigen personeel een grote hoeveelheid cursussen aanbiedt en zelfs een verplichte 'Siebel test' afneemt. Bij de eerste keer dat die test werd afgenomen haalde vijftien procent van het personeel de test niet en werd om die reden ontslagen. Siebel: "I can do that, it's an American company."

Maar ondanks de hoge groeicijers ontkwam ook Siebel er niet aan om werknemers te ontslaan. Recent stuurde het bedrijf zo'n tien procent van haar werknemers de laan uit. Volgens ceo Tom Siebel is het bedrijfsbeleid om elke zes maanden 'de onderste vijf procent' te ontslaan. Het idee daarachter is dat bij grote personeelsaantallen onvermijdelijk ook mensen worden aangenomen die eigenlijk niet voor hun functie geschikt zijn. Door met enige regelmaat vijf procent te ontslaan ontstaat er voldoende doorstroming om een zeker kwaliteitsniveau in stand te houden. De tweede vijf procent werd volgens Siebel ontslagen omdat de groeicijfers ook van dit succesvolle bedrijf als gevolg van de huidige economische neergang naar beneden bijgesteld moesten worden, waardoor een deel van het personeel overbodig was geworden, aldus de ceo.

Tom Siebel had naast de verplichte juichverhalen over zijn eigen bedrijf ook slecht nieuws, en wel voor de ASP-sector. Siebel Systems biedt haar producten naast de traditionele manier ook volgens een ASP-model aan, maar het bedrijf zegt dat geen van haar bestaande of nieuwe klanten daar ooit om gevraagd heeft. Siebel concludeert daaruit dat de ASP-sector binnen een paar jaar verdwenen zal zijn.
Ook de opkomst en ondergang van de dotcom-hype is voor Tom Siebel een simpele kwestie: "Er was sprake van een overwaardering voor bedrijven zonder klanten en zonder producten. Nu is het gezonde verstand teruggekeerd. 95 procent van de dotcoms is verdwenen, al weten ze dat vaak zelf nog niet. We noemen die bedrijven dan ook 'the living dead'.

Deel dit bericht

2 Reacties

Rob Heins

"Bij de eerste keer dat die test werd afgenomen haalde vijftien procent van het personeel de test niet en werd om die reden ontslagen. Siebel: "I can do that, it's an American company." "Volgens ceo Tom Siebel is het bedrijfsbeleid om elke zes maanden 'de onderste vijf procent' te ontslaan" Gaan deze features in de standaard software zitten? Ik zie automatisch gegenereerde e-mails bij de Siebels al binnenkomen… "Onze datamart wijst uit dat u eigenlijk te dom bent om voor ons te werken. Natuurlijk vraagt u zich nu af: Waarom ben ik dan aangenomen? Hebben ze zitten slapen? Maar ja, I can do that, it's an American company!" Lijkt me toch niet dat de Nederlandse markt op dit soort geluiden zit te wachten? Wel interessant trouwens…van CRM naar ERM naar eGovernment, what's next?

X2001

Goed bedrijf. Echt vernieuwend en heel ambitieus die CEO. Hebben nu al Life Science module gebouwd. Echt sterk en proactief. ERM ook bingo denk ik door krapte arbeidsmarkt komende jaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond