Deel dit artikel
-

Site van Zomercarnaval ICT-proeftuin

De site van het Solero Zomercarnaval, dat dit weekeinde in Rotterdam wordt gehouden, wordt een proeftuin voor SMS, i-mode en streaming media. Een van de diensten is live parkeerinformatie via de mobiele telefoon. De regie is in handen van het Forum Innovatieve Media, dat begin dit jaar is opgericht door twaalf bedrijven op het gebied van telecom, ICT en media.

Diensten die het Forum Innovatieve Media gekoppeld heeft aan de site zijn onder meer de mogelijkheid voorafgaand aan het evenement streaming media-fragmenten te bekijken. Tijdens het evenement zal er ook via de website 'uitgezonden' worden, in het stadhuis en het Sophia kinderziekenhuis zijn plasmaschermen opgesteld waarmee het evenement live te volgen is.

Andere toepassingen op de site Zomercarnaval.nl zijn onder meer de mogelijkheid om via SMS te stemmen op de beste bands en dansgroepen, waarmee een reis naar Curacao te winnen valt, en ook het live opvragen van parkeerinformatie. Dit kan via SMS of i-mode, er is vervolgens aangegeven welke parkeergarages in de stad nog ruimte hebben op dat moment. Hiervoor wordt samengewerkt met de gemeentelijke dienst Parkeerbeheer. Kosten voor het opvragen van parkeerinformatie, en ook het stemmen op de favoriete band of dansgroep, bedragen rond de zeventig eurocent per keer.

Het gehele project kost 200 duizend euro, de kosten worden voor de helft opgebracht door de leden van het forum, overwegend door het beschikbaar stellen van mensen en apparatuur. Voor het resterende deel stelt het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam zich garant, dit is een organisatie verbonden aan de gemeente die ten doel heeft economieprojecten in de stad te stimuleren, ondermeer op het gebied van ICT. Forum Innovatieve Media verwacht dat het project uiteindelijk geld gaat opleveren, met name door het SMS-verkeer. De opbrengst wordt geschonken aan het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam.

Doel van het Forum Innovatieve Media is om te laten zien welke multimedia er ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld rond een evenement. Tot de leden van het Forum Innovatieve Media behoren 3G Media Consult, Audiotex, Backstream, Byton, Colt Telecom, Compaq, Energis, Infolook, Marcommit, Media Bridge, Media Gateway en Prospective. Zij betalen duizend euro per jaar aan lidmaatschapsgeld.

"We zijn geen netwerkorganisatie, we zijn bij elkaar gekomen omdat we graag wilden laten zien wat er mogelijk is", zegt Saskia Rosmalen, voorzitter van Forum Innovatieve Media en CEO van Byton. "Er wordt veel gesproken over innovatieve media, maar er wordt naar ons idee nog te weinig mee gedaan." Een van de redenen hiervoor is de onderlinge concurrentie, zegt Rosmalen. Dit zorgt ervoor dat er te weinig aan het belang van ontwikkeling van de gehele 'branche' wordt gedacht en op meerdere plekken het wiel opnieuw wordt uitgevonden.

"We hebben gekozen voor een project in Rotterdam omdat dit aansluit bij de uitgangspunten van ons forum. Het wordt zaak te laten zien wat innovatieve media kunnen betekenen, we moeten de handen uit de mouwen steken", zegt Rosmalen. "Bovendien wilden we een leuk, ietwat feestelijk evenement nemen waar nog weinig met dergelijke media gedaan wordt." Rosmalen verwacht zelf veel belangstelling voor de streaming-media uitzending op de site, maar ook voor de live parkeerinformatie. "Het laatste is een erg nuttige toepassing. Vorig jaar waren en 800 duizend bezoekers aan bij het Zomercarnaval, dit jaar verwacht men een soortgelijk aantal. Hulp bij het zoeken van een parkeerplek is dan handig."

Het Forum Innovatieve Media heeft zijn oog al laten vallen op nieuwe projecten. "We denken bijvoorbeeld aan de Wereld Havendagen, eveneens in Rotterdam, maar zijn ook bezig met een project voor streaming media op pda's."

De grote parade van het Zomercarnaval wordt zaterdag in Rotterdam gehouden, vrijdagavond begint de 'warming-up'.

Deel dit bericht

2 Reacties

Leon Gommans

Goed idee, ben benieuwd hoe het allemaal verloopt. Ik hoop alleen dat de organisatie rekening houdt met het feit dat de warming-up op vrijdagavond is en de optocht op zaterdagmiddag. Anders heeft die parkeerinformatie nog niet zoveel zin. ;-) ——— Redactie Emerce: De lezer heeft gelijk, in de oorspronkelijke tekst stond dat de warming-up zaterdagavond en de parade zondag gehouden zouden worden. Dit was echter een vergissing van de auteur en niet van de organisatie. Het moet zijn vrijdagavond en zaterdag.De tekst is inmiddels aangepast om verdere misverstanden te voorkomen.

Chantal Verweij

Leuk artikel. Maar nu ben ik benieuwd hoe het ook daadwerkelijk was. Gaat Emerce hier nog een terugblik op geven?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond