Deel dit artikel
-

Smartisme

Columnist Sam Stewart doet oproep tot NS.

Er zijn altijd 37 redenen om een half idee af te schieten en om nieuwe projecten niet op te starten. Maar het zijn juist die redenen die een half idee compleet maken.

Ik zie het dagelijks om me heen, ondernemende managers die diverse redenen hebben om hun oogkleppen op te zetten. Of nu hun budget wordt gehalveerd, jaarplannen wijzigen, of de businesscases waaraan zij gewerkt hebben dreigen te verdampen, angstig blijven zij hun eigen case in originele vorm omarmen zonder op of om te kijken. Ze luisteren bij voorkeur naar de pessimisten.

Immers, pessimisten hebben altijd gelijk. Maar optimisten hebben succes! Luister en absorbeer de redenen van de pessimisten en anticipeer hierop. Maar voor succes moet je openstaan. Spreid je armen en laat je ego, achterdocht, frustratie in je bureaula achter bij je pessimistische collega’s. Een half idee moet de kans krijgen te groeien, smartware is daar onmisbaar.

Smartware

Wat is smartware? Een goed idee is niks zonder de uitvoering. De hardware, executie, is een essentieel onderdeel van het succes. Naast het ontwikkelen van de hardware (= het idee uitvoeren) is er de smartware, deze maakt het idee 300 procent compleet en succesvol voor meerdere partijen en meerdere jaren.

Door het idee naar een hoger plan te tillen en meerdere partijen vader van het idee te laten zijn, krijgt het extra dimensies. Merken als Apple hebben naast fantastische hardware ook veel smartware. Zij staan open voor nieuwe partijen en hierdoor voor nieuwe mogelijkheden.

Apple stelt de iPhone open voor ontwikkelaars en handige programma’s van derden, die er veilig en betouwbaar op draaien. Ik denk dat een merk als de NS veel kan leren van merken die gebruikmaken van smartware. Dagelijks maken miljoenen mensen gebruik van de NS.

Station

De uitdaging is om van het station een plek te maken waar je ook graag komt als je niet hoeft te reizen. De plek trekt reizigers en niet-reizigers aan, de voorzieningen op en rondom het station zorgen voor de aantrekking. De dienst ‘vervoer’ is de kern van de NS. Deze core business wordt dagelijks zo optimaal mogelijk geleverd. Maar voor de groei in de toekomst heeft de NS naast zijn hardware ook smartware nodig.

De kunst is om verbindingen te leggen met verschillende partijen die het station tot een nationaal platform maken waar je graag komt, om je batterijen op te laden of een zakenbespreking te hebben. En alles er tussenin.

Stel, de NS biedt gratis internet aan, dit trekt ondernemende mensen. Je kunt grote en kleine businesscentra bouwen in en rondom het station. Dit trekt weer nieuwe horecagelegenheden aan. En ook ander nieuw vervoer om je verder te verplaatsen. Zo kan ik me voorstellen dat er naast het OV-fietsenplan een plan komt voor al dan niet volledig elektrische of hybride vervoersmiddelen.

Elk station in Nederland heeft de mogelijkheid om elektriciteit aan te bieden. Een mooi landelijk elektraplatform. Er zijn nog talloze andere diensten die passen onder het dak van de NS, wat dacht je van de kinderopvang? Het station kent immers geen kantooruren, het is een 24-uurs fabriek met alle service die een mens anno 2007 wenst. NS, wees smart en stel je open voor ontwikkelaars!

Deel dit bericht

13 Reacties

Henk Bosch

Beste Sam, ik ben het met u eens, ik vraag me ook af waarom de NS ook niet al een systeem heeft dat je kaartjes op afstand kan halen, gwoon ui tje pc. Vliegtickets kan toch ook

Marc Hock

Ja of waarom kan je niet als je een kaartje trekt direct de informatie krijgen wanneer de eerste trein vertrekt, en waarom is de voertaal van de NS alleen in het Nederlands, ik zie regelmatig buitenlanders verdwaald bij zo'n apparaat staan. Zodra er gratis internet zo zijn , zou ik direct in de ochtend bij het station zijn met zakenrelaties. 

frederik

Smart Sam.

henk Bosch

Minister Eurlings doet zijn best om meer geld binnen te halen voor dit ambtenaren apparaat, maar sinds half jaren 90 is NS toch zelfstandig. Waarom niet nog verder privatiseren. verkoop wagons aan bedrijven. bedrijven zoals KPN zullen vast in zijn voor een KPN wagon als is het voor hun eigen personeel en reclame uitingen.

nicole van dijck

Grappig hoor, ik hoor net vandaag op de radio dat je je kaartje kunt kopen via je eigen pc, dit is dan ook goedkoper. goed nieuws dus voor je sam, maar wel achterhaald.

Joris van Pallandt

Sam for President

Theo Van Deursen

Smart Sam, Google wil graag een NS wagon kopen. Dan kunnen we onze passagiers letterlijk en figuurlijk op een milieuvriendelijke manier laten reizen.

evelien

mooi stukje. Sam briljant als altijd!

jaap

Sam komt u niet net van de NS vandaan?

sjors

Zat ik vandaag in de trein, speciaal vroeg op om nog even een kopje koffie te drinken, staakte de koffie apparaten en dames. Verder was er nog geen winkel plek open om even bij te komen, in welke tijd leven wij?Middeleeuwen.

richard Chalkers

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een zoekproces, waarbij bedrijven voor zichzelf een balans moeten zien te vinden tussen ?profit, people en planet?: winstoogmerk, sociaal beleid en milieu. In dit kader wil de ondernemer een bijdrage leveren aan de maatschappelijke welvaart op langere termijn. Hij onderhoudt relaties met belanghebbenden in de samenleving op basis van doorzichtigheid en dialoog, waarbij antwoord wordt gegeven op gerechtvaardigde vragen uit de samenleving.  

Jules Breckel

Tip voor de NS. Ontwikkel de gewoonte om het "V"-woord vaker te gebruiken. Het "V"-woord is vertrouwen. Heb lef en steek je nek eens uit! Het ergste dat er kan gebeuren is dat je niet meteen het gewenste resultaat krijgt. Heb vertrouwen in je bedrijf en zaak en de tijd van de situatie.

Henk

Ik ben het eens met het stukje van Sam. De NS is al jaren bezig hun problemen met vervelende reclame campagnes op te lossen. Dit werkt dus niet. Dit zijn nieuwe tijden NS en met een campagne op tv of in bladen gaat jullie imago geen steek veranderen. Vroeger was de trein favoriet bij mij maar heb er nu een gegronde hekel aan gekregen. Het is alleen al vreselijk op een station te moeten zijn. Al het gajes uit een stad loopt er ook maar rond. Controlle is slechts op mensen die een sigaret roken maar nooit op de groepjes dieven en mafkezen die er rondlopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond