Sociale netwerken trekken steeds ‘ouder’ publiek
Sociale netwerken trekken een steeds minder jong publiek. De helft van de bezoekers van MySpace is ondertussen ouder dan 35 jaar. Hoewel meer dan de helft van de bezoekers van Hyves nog tussen de 20 en 34 is, ziet ook Hyves haar publiek langzaam ouder worden. “Jongeren zijn de eerste gebruikers, maar je ziet dat bij de groei van het netwerk er steeds meer 'ouderen' komen,” aldus Raymond Spanjar, mede-oprichter van Hyves.
Amerikaanse media noemen de leeftijdsverschuiving opmerkelijk en spreken van ‘de vergrijzing van MySpace’. De sociale netwerksite is niet langer een hangplek voor tieners, maar een maatschappijbreed fenomeen, concluderen verschillende media. Tieners zijn in de minderheid; bijna 70 procent van de bezoekers van MySpace is ouder dan 25 jaar.
Een jaar geleden was minder dan veertig procent van de bezoekers van Hyves ouder dan 35 jaar. Ondertussen is dat aantal gestegen naar bijna 52 procent, blijkt uit onderzoek van comScore Media Metrix. Het aandeel tienergebruikers, 12- tot 17-jarigen, nam afgelopen jaar af van 25 naar 12 procent.
Afgelopen augustus had MySpace zo’n 55 miljoen unieke bezoekers; vergeleken met 22 miljoen een jaar geleden.
Hyves, het grootste Nederlandse online sociale netwerk, kent een andere leeftijdsopbouw dan MySpace. De bezoekers van het netwerk zijn vergeleken met die van MySpace jonger, maar ook Hyves constateert een langzame veroudering van de bezoekers, aldus Spanjar. Bij Hyves is 23 procent van de bezoekers ouder dan 35 jaar.
MySpace is opgericht in juli 2003, Hyves in oktober 2004. Dit verklaart wellicht het feit dat MySpace relatief meer oudere bezoekers heeft dan Hyves. Het zijn de jongeren die een netwerk als eerste ontdekken, pas in een later stadium, als een netwerk al een grote massa heeft, volgen de oudere internetters. Dat is de verklaring van Spanjar, die zich baseert op theorieën over sociale netwerken. “De waarde van een sociaal netwerk wordt disproportioneel groter naarmate het aantal gebruikers groeit.”
Spanjar verwacht dat uiteindelijk 30 tot 40 procent van de internettende Nederlanders lid zal zijn van een sociaal netwerk. Hij komt tot die verwachting door te kijken naar Zuid-Korea en De Verenigde Staten, landen waar online sociale netwerken al iets langer zijn ingeburgerd. “In Zuid-Korea is zo’n 35 procent lid van een netwerk, en MySpace bereikt 50 procent van alle Amerikaanse internetters.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Rob de Koter
35, vergrijzen? Ik weet dat het op de arbeidsmarkt slaat, maar dit slaat alles.
Bianca
Is nu bijna 52% van de bezoekers van Hyves ouder dan 35 jaar of 23%.