Deel dit artikel
-

SpinAwards keren terug

update De SpinAwards, de prijs voor interactieve marketing, worden volgend jaar opnieuw uitgereikt. Vanwege het faillissement van de bedenker van de SpinAwards werden dit jaar de prijzen niet vergeven. Er zijn drie nieuwe categorieën toegevoegd, waarmee de nadruk meer komt te liggen op een combinatie van online advertising met andere reclame.

De SpinAwards golden jarenlang als de belangrijkste prijs voor online reclame in Nederland. Met een beetje goede wil waren ze te zien als de evenknie van de Lampen, de prijs voor creatieve reclame in andere mediatypen die jaarlijks vergeven wordt door de ADCN, de Art Directors Club Nederland. Vorige prijswinnaars van de SpinAwards zijn ondermeer Nokia (2001), Murphy's Bier (2000) en Rabobank (1999). De eerste Gouden SpinAward ging in 1998 naar Bavaria.

De SpinAwards waren een idee van Bas Hof van het evenementenbureau Netevents. Dit bedrijf organiseerde ook het jaarlijkse congres over online advertising waarop aansluitend de SpinAwards werden uitgereikt. Vorig jaar ging Netevents echter failliet waarmee aan zowel congres als prijs een einde kwam.

De uitreiking van de prijs wordt nu gedaan door een nieuwe stichting, opgericht door Stephan Fellinger (bestuursvoorzitter), Hennie van Velzen (secretaris) en Huib Maaskant (penningmeester). De stichting werkt nauw samen met MediaPlaza en zal prijzen over 2002 uitreiken. Doel van de uitreiking is "om creativiteit (en daardoor effectiviteit) in interactieve (marketing) communicatie te bevorderen". Fellinger: "De prijs is bedoeld voor zowel creativiteit als effectiviteit, maar de nadruk zal blijven liggen op creativiteit." De stichting zegt dat de toekenning van de SpinAwards een van de activiteiten is die het wil ontplooien om interactieve communicatie te bevorderen.

Op de site Spinawards.nl is het al mogelijk om concepten en campagnes in te zenden. Dit kan tot 20 december, Fellinger zegt dat "wordt overwogen om deze datum te verschuiven naar eind januari", zodat bureaus meer tijd hebben om in te zenden. Ook wordt momenteel gesproken over het wederom opzetten van een aanvullend congres over online advertising.

Voor de komende prijzenronde zijn er ook nieuwe categorieën toegevoegd, voor interactieve media, interactieve televisie en crossmedia campagnes. Hiermee wil de organisatie "een duidelijke brug slaan naar de traditionele media en tegelijkertijd nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied stimuleren". De jury zal op deze bredere opzet aangepast worden, er komen zowel mensen uit reclame, televisie als technologie in te zitten.

Samen met de drie nieuwe categorieën zijn er nu zeven gebieden waarop een prijs is te winnen: beste bannercampagne, beste website concept, beste wireless concept, beste non-internet concept, beste totale online campagne (combinatie van online middelen), beste cross-media campagne (traditionele en interactieve media) en beste online adverteerder. Fellinger: "We zijn momenteel ook nog aan het nadenken over een prijs voor innovatie, waarbij een nieuwe techniek of toepassing wordt onderscheiden."

Fellinger hoopt ook rond de uitreiking en een mogelijk congres een discussie te starten over de bestedingen aan online marketing. "Het stoort en verbaast me dat er vaak alleen naar banner en e-mailcampagnes wordt gekeken. Er gebeurt veel meer aan interactieve marketing wat niet terug te vinden is in deze cijfers, kijk bijvoorbeeld naar wat Procter&Gamble op zijn site doet. Ik wil ervoor pleiten om onderzoek te doen naar hoeveel marketingbudget er aan interactieve marketing wordt besteed."

Deel dit bericht

1 Reacties

Isaac Maas

Volgens mij verdienen echt alleen Effectivieve en Innovatieve campagnes prijzen als het gaat om (online) advertising. Voetballer van het jaar wordt je ook niet slechts door fabelachtige balbeheersing en truukjes. Scoren daar gaat het om. Adverteerders zijn toch veel meer geïnteresseerd in de conversie van een campagne?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond