Deel dit artikel
-

Meer omzet en minder verlies voor Spotify

Spotify blikt tevreden terug op het eerste kwartaal, waarin de omzet beter presteerde dan verwacht.

De totale omzet van 2,1 miljard euro groeide in het eerste kwartaal met 16 procent, vooral dankzij gestegen advertentie-opbrengsten en gesponsorde aanbevelingen. De verliezen namen af tot 14 miljoen euro. Wel zijn de operationele kosten opnieuw gestegen.

Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg 24 procent naar 356 miljoen. Daarvan betaalde 156 miljoen voor een premium abonnement.

In het eerste kwartaal kwamen er 11 miljoen nieuwe abonnees bij, waarvan 4 miljoen een premiumabonnement namen, vooral in VS, Mexico, Rusland en India. De groei was lager dan verwacht in Latijns-Amerika en Europa.

Voor het tweede kwartaal verwacht het Zweedse bedrijf 366 tot 373 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en maximaal 2,3 miljard euro omzet.

Spotify kondigde deze week ook zijn nieuwe podcastabonnementsdienst aan, zij het voorlopig alleen voor de VS.

Podcasters hebben toegang tot de zogeheten Anchor-tool van Spotify om afleveringen te selecteren die ze alleen beschikbaar willen maken voor abonnees.

In tegenstelling tot Apple eist Spotify geen deel van de inkomsten van de makers, althans voor de komende twee jaar. Het bedrijf brengt podcasters echter vanaf 2023 een vergoeding van 5 procent in rekening.

Inmiddels staan er 2,6 miljoen podcasts bij Spotify

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond