Deel dit artikel
-

Starbucks brengt mobiel betalen naar Europa

Koffieketen Starbucks introduceert mobiel betalen in zevenhonderd filialen in Engeland. Vaste klanten hoeven enkel hun telefoon langs de kassa te zwaaien om te betalen en spaarpunten te innen.

In de eerste week van 2012 neemt Starbucks in Engeland zijn zelfontwikkelde mobiele betaalsysteem in gebruik. Het bedrijf wil niet wachten op de uitrol van NFC-technologie naar terminals en telefoons. Dat duurt te lang. In plaats daarvan zet men een combinatie in van: barcode, mobiele app (iOS en Android) en de klantenkaart.

Het systeem werd een klein jaar geleden geïntroduceerd in Amerika. Daar draait het nu bij 6.800 zaken. Er zouden ondertussen twintig miljoen mobiele transacties zijn afgehandeld. Engeland is het eerste land buiten de V.S. waar het mobiele concept wordt uitgerold. Het ligt voor de hand dat andere grote landen spoedig volgen.

Vaste bezoekers van Starbucks dienen zich eerst te registreren voor het loyaltyprogramma. Daarna kunnen ze geld op hun account storten en er een creditcard aan koppelen. Vervolgens dient de mobiele app aan dit account te worden gekoppeld. Wie vervolgens een winkel bezoekt, hoeft enkel zijn telefoon voor een barcodescanner te houden om te betalen en spaarpunten bij te laten schrijven.

Foto: JD Hancock (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Rolf

Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat. Zou iedereen dit zelfstandig gaan Ontwikkelen of komen er een aantal grote spelers?

Edgar

Het is te verwachten dat zowel individuele oplossingen zullen strijden met collectieve oplossingen. De uitkomst van de winnaar(s) is moeilijk te voorspellen maar ik ben de persoonlijke overtuiging aangedaan dat consumenten uiteindelijk niet zit te wachten op een 20 tal individuele apps en accounts om overal te betalen. Logisch lijkt het dus dat er een consolidatieslag zal plaatsvinden naar 1 of enkele mobiele betaalwijzen waarbij geen (individuele loyalty) lockin ontstaat voor een consument. Nadat deze early adapters en first market movers iedereen wakker heeft geschudt en na de eerste fraude of misbruik schandalen zoals met de contactloze openbaar vervoer oplossing zullen gecontroleerde en geavanceerde systemen welke een hoge fraudepreventie kennen op gecertificeerde infrastructuren de standaard zetten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond