Deel dit artikel
-

Starbucks laat klanten eigen cd’s samenstellen en branden

De Amerikaanse koffieketen Starbucks gaat klanten de mogelijkheid geven hun eigen cd’s samen te stellen en deze vervolgens voor een bedrag van nog geen 13 dollar te branden. Daarvoor is Starbucks een samenwerking aangegaan met Hewlett-Packard.

De nieuwe dienst van Starbucks wordt volgende week aangekondigd, weet Business Week. Klanten krijgen de mogelijkheid om met Hewlett Packard tablet-pc’s muziek te downloaden. Ze kunnen daarbij kiezen uit 250.000 digitale tracks.

Starbucks heeft daarvoor overeenkomsten gesloten met de meeste grote platenmaatschappijen. Het is van plan om liedjes van Britney Spears tot aan nummers van Yo Yo Ma aan te bieden. Starbucks gaat daarmee de concurrentie aan met iTunes van Apple en met MusicMatch.

Wie vijf songs wil downloaden en branden moet daarvoor bijna zes dollar betalen. Dat is een bedrag dat vergelijkbaar is met dat van Apple iTunes, een dienst die nog niet in Europa te krijgen is. Ook iTunes vraagt ongeveer zes dollar voor vijf songs in de Verenigde Staten

De eerste ’in store music service’ wordt volgende week geïntroduceerd in Santa Monica. Dat het Starbucks menens is blijkt uit het feit dat het de dienst in de komende jaar in 2500 koffieshops wil gaan aanbieden. “Dit is niet zo maar een test. We gaan hier echt voor,” zegt Starbucks-topman Howard Schultz.

Om ook jonger publiek aan te spreken is Starbucks van plan om draadloze downloads aan te gaan bieden. Wie met zijn laptop of mp3- speler een Starbucks filiaal binnenloopt, zou ook songs moeten kunnen downloaden. En wie straks een cappucino bij Starbucks bestelt en daarop moet wachten, moet vrijwel tegelijkertijd een cd kunnen branden, vindt men bij Starbucks.

De Amerikaanse koffieketen probeert al enige tijd een plaatsje te veroveren in de muziek business. Het kocht ooit al eens een kleine keten van platenzaken in de VS en het brengt ook cd´s onder eigen naam uit.

De samenwerking tussen Starbucks en HP is overigens niet nieuw. HP en T-Mobile boden samen al draadloos internet aan in een groot aantal Starbucks koffieshops.

Deel dit bericht

1 Reacties

Frank Meeuwsen

Een hele interessante stap van Starbucks en HP. HP is so wie so al druk bezig om hun produkten en diensten te positioneren als "content-creating tools" waarbij de consument zelf centraal staat. Starbucks is het schoolvoorbeeld van de "Experience Economy". De combinatie kan dus erg goed uitpakken. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen…. En wanneer krijgen we nou eens een Starbucks in Nederland?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond