Deel dit artikel
-

Steeds meer Chief Digital Officers in directies

Een groeiend aantal bedrijven wijst in zijn directie iemand aan die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de digitale strategie. Het aantal Chief Digital Officers verdubbelde in 2013 tot 488.

Dat getal zegt iets over de bedrijfskritische rol die online kanalen zijn gaan spelen in het internationale bedrijfsleven. Het jaarlijkse onderzoek van de CDO Club laat ieder jaar grofweg een verdubbeling zien in het aantal digitale directieleden.

De CDO zit als gelijke aan tafel met bijvoorbeeld de marketing- en verkoopdirecteuren en financieel en operationeel eindverantwoordelijken. Zij dragen zorgen voor het professionaliseren en integreren van de digitale kanalen en processen.

Het is vooral de media-industrie waar de directeur Digitaal een bekend verschijnsel is in de bestuurskamers.

  • Reclamesector: 36 procent
  • Media: 18 procent
  • Uitgeven: 13 procent
  • Non profits en gemeentes: 10 procent
  • Financiële industrie: 8 procent

De groei in de long tail zit in industriën als Retail, Cosmetica, Fashion en Food & Beverage.

In vergelijking met een jaar geleden zijn er in Europa drie keer meer CDO’s dan vorig jaar. Een kwart van alle digitale eindbazen bevindt zich nu in de EU en 68 procent in Amerika. Nederland staat op de gedeeld zesde plaats met Canada.

De presentatie van het onderzoek:

Foto: Mark Hillary (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond