Steeds meer specialistische zoekmachines van Google

De overname van ITA Software is vast niet Googles laatste om zijn positie op de zoekmarkt te verstevigen. Het bedrijf investeert steeds vaker in specialistische segmenten en breidt daarmee zijn bereik in dure niches uit.
Eind vorige week werd bekend dat Google 700 miljoen dollar op tafel legt om ITA Software te kopen. Dat bedrijf maakt de technologie waarmee grote vliegticketsites hun klanten hun tickets laten boeken. Google koopt een vitale element uit de online waardeketen in de reisbranche.
“Ik denk dat Google in de meest lucratieve niches een aantal diepte-investeringen doet. Met web search ontsluiten ze nu maar een deel van de informatie op het web”, stelt Nils Rooijmans. Rooijmans is met zijn bedrijf Aggregate gespecialiseerd in ‘verticale zoektechnologie’, de dimensie die Google steeds vaker aan het horizontale, algemene spectrum toevoegt
“Er is nog geen terrein te winnen in de online reismarkt. Vanuit de optiek van de consument is nog veel meer transparantie gewenst”. Rooijmans stelt dat er wel veel reissites zijn, maar dat grote marktomvang niet betekent dat de informatie er goed, klantgericht wordt ontsloten.
De reismarkt is een van de grootste online markten, wereldwijd. Bijvoorbeeld: van iedere euro die Nederlanders in 2009 via het web uitgaven, ging 56 cent naar een vakantie of reis.
Harmen Visscher van zoekmachinemarketeer Traffic4u denkt dat er nog meer Travel-overnames volgen, in de hoek van hotel- en autoverhuurinformatie. Hij wijst op het feit dat Google in mei 2010 nog het reisgidsenbedrijf Ruba.com nog kocht. Op Ruba geven internetters elkaar reis- en verblijftips.
Google is niet onbekend met ‘verticale zoekmachines’. Het draait al jaren nichesites rondom thema’s als Nieuws, Shopping en Boeken en voegde daar niet al te lang geleden elementen als Health, Onroerend Goed en Bedrijvengidsen voor het MKB (Places) aan toe.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
mcanbaz
Merk de laatste tijd dat de zoekresultaten van google ook niet "heilig" noch sluitend zijn. Altijd ff verder snuffelen op verschillende manieren. Ideale oplossing zou zijn dat je de zoekresultaen van verschillende zoekmachines naast elkaar wil zien.