Deel dit artikel
-

Omzet Nederlandse webwinkels stijgt tot 6,4 miljard

Nederlanders zijn in 2009 vaker gaan webwinkelen en gaven meer uit dan voorheen. Consumenten gaven vorig jaar voor 6,4 miljard euro uit bij webwinkels, een plus van 17 procent. De omzetten in de detailhandel daalden in datzelfde jaar met 4,9 procent.

Dat blijkt uit het onderzoek dat Blauw Research ieder jaar half voor de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie uitvoert.

Van de economische crisis is in deze macrocijfers niet veel te merken. Gemiddeld deden consumenten 6,2 aankopen via het web. Dat is 19 procent meer dan in 2008. Bovendien steeg ook het gemiddelde aankoopbedrag, met 13 procent tot 737 euro per persoon per jaar.

"Het aantal nieuwe kopers blijft toenemen, echter in absolute aantallen nemen de nieuwe shoppers wel af. In 2009 kochten 700.000 consumenten voor het eerst een online aankoop, tegenover 980.000 in 2008", aldus Frank Sibbel van Blauw Research in een persbericht. "De groei van de online consumentenbestedingen moet vooral komen, doordat huidige online shoppers meer bestellingen online gaan doen en daardoor meer gaan besteden".

De 6,4 miljard euro digitale omzet vertegenwoordigt nu rond de 7 procent van de totale omzet in de Nederlandse detailhandel. Hoewel online verkopen nog maar een klein deel van het totaal uitmaken, laat het digitale kanaal wel groei zien terwijl het ‘analoge kanaal’ dalende cijfers toont.

Bovendien is meer dan de helft van de online omzetten nog maar afkomstig uit drie segmenten: Reizen, Telecom en Verzekeringen. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 3,6 miljard euro, of 56 procent, van het totaal. Het segment Reizen groeide vorig jaar met 16 procent tot 2,3 miljard euro, Telecom met 11 procent tot 766 miljoen en Verzekeringen met 9 procent tot 485 miljoen.

 

iDeal lijkt zich tot het geprefereerde betaalsysteem te ontwikkelen. Bijna de helft van de ondervraagden, 47 procent, zegt dat hij zijn laatste aankoop betaalde via iDeal. In de meting daarvoor was dat 39 procent.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org: "Iets meer dan de helft, 54 procent, van de online consumentenbestedingen wordt uitgegeven aan producten. We zien dat de groei voor producten en diensten vergelijkbaar is. De online diensten groeien iets harder, respectievelijk 16% groei voor producten en 18% groei voor diensten".

Foto: tinou (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond