Deel dit artikel
-

STIR van start met bereiksmetingen

De Stichting Internetreclame (STIR) is gestart met het onderzoek naar het bereik van Nederlandse websites. Behalve de 200 sites van de initiatiefnemers van STIR doen onder meer ook De Telegraaf, Wegener Multimedia, PCM en Funda.nl mee. Uit het onderzoek moeten uitgevers duidelijk krijgen welk type bezoekers er op hun sites komen.

Stichting Internetreclame werd in mei vorig jaar opgezet door acht partijen die actief zijn op het gebied van online reclame. Het ging om Adlink, ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en WebAds. Het doel van STIR is om in Nederland een continu online bereiksonderzoek te laten uitvoeren. Begin dit jaar werd bekend dat de combinatie NedStat en Intomart/Gfk het onderzoek zal uitvoeren.

De oorspronkelijk doelstelling was om rond juni van dit jaar met de eerste resultaten te komen, maar dat bleek niet haalbaar. In juli liet STIR weten dat de eerste conclusies eind dit jaar verwacht mogen worden. Rob Molenaar (MSN), voorzitter van de STIR, zegt nu: “We zitten goed op schema. Het merendeel van de sites die we gaan meten is inmiddels voorzien van de juiste Nedstat-codes en de vierduizend panelleden zijn door Intomart GfK geworven en volledig geïnstrueerd.”

Naast de ruim 200 sites van de acht initiatiefnemers gaat STIR ook meten op de sites van onder meer De Telegraaf, Wegener Multimedia, PCM Landelijke Dagbladen, AutoOnline, AutoTrader, De Telefoongids, Publieke Omroep en Funda.nl. Ook wordt nog getracht het aantal partijen dat zitting neemt in STIR te vergroten. Molenaar: “We zijn in gesprek met een groot aantal partijen die hun intenties hebben uitgesproken over deelname. We verwachten dat zij tussen nu en twee maanden zullen instappen, waarmee het aantal deelnemende partijen op twintig komt.”

Per 1 september heeft STIR Peter Wiegman aangesteld als projectcoördinator, hij is afkomstig van Het Media Loket. Wiegman krijgt de opdracht om de interne- en externe communicatie van de stichting te verzorgen. Binnenkort krijgt STIR ook een nieuwe url. Voorheen was het www.internetreclame.org, omdat de url Stir.nl in handen was van het ‘Stimuleringsprogramma Intensief Ruimtegebruik’, dat onderdeel is van het ministerie van VROM. De url werd echter niet meer gebruikt en is nu overgedragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond