Deel dit artikel
-

Strato zet ‘reactieve’ mondiale expansie in

Hostingbedrijf Strato verbreedt zijn focus van een paar Europese landen naar de hele wereld. Daarbij kiest het voor een ietwat reactieve vorm van marktbewerking. “Vanwege onze winstgevendheid kan ik makkelijk een miljoen extra klanten aan”, zegt CEO Christian Böing.

“We zijn in 2006 begonnen met internationale expansie in Europa”, zegt Stratotopman Christian Böing. “We schreven plannen per land, planden en organiseerden erop los en na anderhalf jaar voorbereiding gingen we dan los en hoopten dan maar dat we door communicatie klanten wonnen. Dat is een risky approach.”

Dat werkte voor Nederland, want het bedrijf is hier actief als een grote marktpartij, maar Europa werd niet veroverd.

Onlangs zette Böing toch weer de buitenlandse groeimotor aan. Hij werkt conceptueel nu wel volstrekt anders dan voorheen. “Ik wilde niet nog eens risico nemen. Daarom keren we het nu om.”

Vorige maand lanceerde Strato zijn nieuwe internationale, generieke portal op Strato.com. Alles daarop is voor iedere markt standaard. Er is zelfs maar een munteenheid, de dollar, al wordt daar voor het gemak binnenkort wel de euro aan toegevoegd.

“We kijken nu eerst waar de bezoekers en potentiële klanten vandaan komen. Als er op een bepaalde markt enige interesse blijkt, dan investeren we eerst wat in AdWords. Zodra de interesse in onze diensten serieuzer wordt, activeren we campagnes op YouTube en Facebook. De stap daarna is het product, de prijs en marketing aan te passen aan de lokale markt.”

Turkije vormt de uitzondering op die regel. “Daar groeien we zo snel dat we direct besloten die markt actief te bewerken. In de eerste fase werden de verwachtingen al overtroffen. We gaan nu over naar fase twee, de lokalisering.”

Passief wil Böing zijn strategie niet noemen. “We meten heel goed wat er gebeurt, ook als er geen orders zijn maar wel interesse.”

Landspecifieke resultaten kan hij niet noemen, daar is de mondiale activatie nog te pril voor. De plannen en budgetten zijn daar ook naar. Niet groots. Kleine stappen, kleine omzetten, geen commitments.

De propositie van Strato is net iets anders dan veel andere hostingpartijen. Klanten worden beschermd door de strenge, Duitse wet. “En door onze winstgevendheid kunnen we technisch snel en vooral probleemloos opschalen zodra dat nodig is. Ik kan makkelijk een miljoen extra klanten aan en op prijs concurreren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond