Deel dit artikel
-

Strijd om online identiteiten barst los

Twee samenwerkingen, één tussen Yahoo en Facebook en de ander tussen Google en Twitter, verstevigt de strijd om de online identiteiten. Met de deal tussen Yahoo en Facebook kan de gebruiker bijvooprbeeld makkelijker content delen tussen de sites van Yahoo en het eigen Facebook-profiel. Het wordt steeds belangrijker voor de gebruiker om zijn eigen data mee te kunnen nemen naar verschillende sociale diensten.

Yahoo heeft aangekondigd  Facebook Connect te gaan gebruiken. Google kondigde kort daarop een integratie aan van FriendConnect en Twiter.

Yahoo en Facebook hebben een deal gesloten waardoor gebruikers volgend jaar bij de sites van Yahoo in kunnen loggen met hun Facebook-gegevens. De samenwerking is een belangrijke stap in de ontwikkeling van Facebook Connect.

Gebruikers kunnen hun Facebook-feed zien op de sites van Yahoo en daar ook hun status-berichten updaten. Tegelijkertijd kunnen Facebook-leden hun foto’s op het sociale netwerk delen op sites als bijvoorbeeld Flickr en reacties achterlaten bij artikelen van Yahoo’s nieuwssites vanaf hun Facebook-pagina. Yahoo hoopt extra bezoek te krijgen wanneer content op de profielen van Facebook-gebruikers wordt gedeeld.

Google

Met Facebook Connect kunnen gebruikers hun profielen en contacten verbinden met accounts op andere sites. Google gebruikt FriendConnect, dat OpenID, Oauth en OpenSocial toepast om uitwisseling van profieldata op verschillende sites mogelijk te maken.

In navolging van de samenwerking tussen Yahoo en Facebook kondigde Google een deal aan met Twitter. De gebruikers van FriendConnect kunnen bij de aangesloten sites inloggen met zowel hun Google- of Twitter-gegevens. Vanaf deze externe site, volgens Google meer dan 9 miljoen, kunnen de gebruikers onder meer direct content versturen via een tweet. Bij Facebook zijn de mogelijkheden met Facebook Connect ruimer.

Gebruikers hebben in ieder geval het voordeel dat ze geen willekeur aan wachtwoorden meer hoeven te onthouden. Met de wachtwoordgegevens van de gebruiker bij Facebook. Google of Twitter, kan straks bij miljoenen sites worden ingelogd.

Charlene Li, destijds analist bij Forrester Research, llet eerder aan Emerce weten dat het niet gaat om controle van data: "Hoe opener je bent, hoe meer waarde je kunt leveren. Je wint door het anderen makkelijker te maken zich met jou te verbinden en dan de beste dienst voor je gebruikers te leveren."

Winnaar

In de strijd om de online identiteiten is het de vraag wie er uiteindelijk als winnaar uit de bus komt. Met Facebook Connect is het sociale netwerk, met 350 miljoen leden, een flink eind op weg. Inmiddels zijn er veel sites waarbij het mogelijk is om in te loggen met Facebook-gegevens. Hiermee versterkt Facebook zijn aanwezigheid op het web.

Google en Yahoo hebben minder geluk gehad bij het verzamelen van online identiteiten. Met de profielen van Google Reader en Orkut, komt de zoekmachinegigant niet in de buurt van Facebook.

Online identiteiten krijgen steeds meer waarde met de vloed aan sociale diensten. Het wordt steeds belangrijker voor de gebruiker om zijn eigen data mee te kunnen nemen naar de verschillende diensten. Het bedrijf dat deze identiteit in handen heeft, zet de regels. Twitter en Facebook lijken als sociale netwerken, in ieder geval in gebruikersaantallen, grote spelers te zijn op het gebied van identiteit-providers.

Deel dit bericht

1 Reactie

Henk

IK heb in ieder geval liever Facebook Connect…dat Google Friend Connect is echt 3x niks!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond