T-Mobile wil geld Google voor mobiel YouTube-gebruik
T-Mobile wil geld zien van Google voor het mobiel gebruik van video- en muziekdiensten zoals bijvoorbeeld YouTube. Dit omdat Gogle bepaalde diensten gratis aanbiedt via mobiel internet en T-Mobile voor de kosten opdraait.
Dat zegt de CEO van het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, René Obermann, in een interview. Het bedrijf zou voor het doorgeven van hoge kwaliteit video of muziek een apart prijsschema op willen stellen. Deze diensten gebruiken immers meer data en kosten T-Mobile geld om door te geven.
Milica Antic, advocaat bij advocatenkantoor SOLV, wijst erop dat dit een controversiële kwestie is. "T-Mobile wordt al betaald door de abonnee, er wordt wel betoogd dat het vreemd is om dan aan een andere partij ook geld te vragen." Omdat hiermee onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van content, staat dit volgens Antic op gespannen voet met het principe van netneutraliteit, de discussie over de openheid van het internet. In die discussie gaat het er om of providers restricties kunnen stellen, zodat (eind)gebruikers niet meer een volledige keuzevrijheid hebben.
Arnoud Engelfriet, partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht, laat weten dat geld vragen voor doorgifte van bepaalde sites is precies het tegenovergestelde van netneutraliteit is. "T-Mobile discrimineert Google ten opzichte van andere aanbieders, oftewel gebaseerd op bron." Hij vervolgt: "Er zijn allerlei randgevallen rond netneutraliteit, maar geld vragen aan Google omdat je anders Youtube niet meer naar mobieltjes doorgeeft is géén randgeval"
De CEO van Deutsche Telekom wilde niet zeggen of dit beleid in alle landen wordt ingevoerd waar T-Mobile actief is.
T-Mobile is ook van plan dergelijke gesprekken met Apple aan te gaan. Volgens Obermann zouden succesvolle online platforms niet zomaar het mobiele internet gratis kunnen gebruiken.
Naar de mening van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom houdt het uitgangspunt van netwerkneutraliteit in dat providers internetverkeer niet mogen discrimineren naar bron, inhoud of bestemming. Ot van Daalen, van de burgerrechtenorganisatie meent dat providers de poortwachters van het internet zijn: "Zij mogen niet bepalen welke websites of diensten wij kunnen bezoeken. Deutsche Telekom laat hierdoor zien dat zij zich die rol wel wil aanmeten. De Nederlandse overheid moet ingrijpen en dat verbieden."
Bron foto: karl jonsson (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Paul Brackel
Klopt. Netneutraliteit probeert te voorkomen dat providers gebruikers bij toegang tot internet discrimineren. De mobiele netwerk operators (zoals T-Mobile) zitten wel in een spagaat: een content provider (bv. Youtube) komt met een succesvolle, maar data-intensieve, (video) dienst die onderweg veel gebruikt wordt en dan moet de operator miljoenen extra ?'s investeren in masten om de netwerk capaciteit op peil te houden zonder dat daar extra inkomsten tegenover staan. Geen bedrijf kan zo goede dienstverlening leveren en overleven. Dat gaat niet werken, lijkt me. Wil je netneutraliteit (terecht) in stand houden dan zit er, vermoed ik, niet veel anders op dan de consument die bovenmatig veel data gebruikt extra te laten betalen.
Nishant
Ik ben het volkomen met bovenstaande reactie eens. Laat de aanbieders van deze diensten maar mee betalen i.p.v. doorbelasten aan de consument..
Martijn de G
Ik ben het totaal niet eens met de bovenstaande reactie. De gebruiker betaalt al voor de toegang. Google kan er niks aan doen dat ik youtube bezoek en de filmpjes stream… Moet Apple, waarschijnlijk komt dit door de iPhone en extra gebruik internet wat ermee vergezeld is, maar moet Apple ook gaan betalen omdat zij een apparaat hebben gemaakt waardoor de media beter en meer geconsumeerd gaat worden? Youtube betaalt al zoveel tientallen miljoen per maand aan hosting kosten etc. Dit is gewoon oneerlijk en grove chantage van t-mobile. Jullie betalen ons niet, dan laten wij youtube niet meer werken… Als je het niet aankan met je netwerk, biedt het dan niet aan. Of verhoog de abo kosten en bouw daarmee je netwerk. Stel nou dat ik via mijn site ineens moet gaan betalen voor elke extra bezoeker die erop komt? 5 euro voor xs4all omdat Pietje toevallig 3 high rez foto's heeft bekeken. 12 euro voor KPN omdat Jantje 2 filmpjes heeft gekeken. Dit slaat nergens op… Die eentjes en nulletjes komen toch wel binnen, en waarom moet er 3x! voor betaald worden? Door mij, door de hoster en dan nog 1x aan de doorgeefluik? T-mobile denkt lekker makkelijk, de gebruiker moet aan mij betalen en degene die de content levert ook…. zonder 1 van die 2 heb je ook niks…
Erik
De wereld draait door.. T-Mobile loopt voorop met het pushen van Smart Phones en sluiten exclusieve deals af o.a. voor de iPhone. Vervolgens gaan ze lopen huilen dat de smart phone gebruikers zoveel bandbreedte gebruiken…. Ben ik nou gek?
Job Baart de la Faille
Een bijzonder rare uitspraak van T-Mobile, waarmee ze zichzelf heerlijk in de vingers snijden. Wat mij betreft een reden om over te stappen. Telco's verdienen al veel te veel geld met fopbundels en ridicule prijzen voor SMSjes. T-Mobile zou kansen moeten zien in mobiel internetgebruik, geen bedreigingen. Laat ze eens beginnen met een goede dekking voor mobiele diensten. Voor het web?n?walk Plus betaal je ?15,-, dit geeft een matige dekking en dito snelheid.
Mark van Leersum
lol, het lijkt mij eerlijk gezegd vrijwel onmogelijk om video te streamen via het mobile netwerk van T-Mobile. Mij is dat de afgelopen maanden in ieder geval niet gelukt met mijn iPhone via 3G. Ik ben al blij als ik Buienradar kan opvragen, en dat lukt vaak niet eens. Laat staan een toepassing die serieuse data nodig heeft zoals Youtube. Maar dit is een uitspraak van T-Mobile Internationaal, dus daarvoor zien we de specifieke Nederlandse situatie maar even door de vingers. Uiteindelijk is het aan iedere speler in de keten om te bepalen hoe de business case rond te krijgen, maar ik zou nooit en te nimmer mijn meest innovatieve klanten (in dit geval die met een hoog gebruik van media rijke diensten) gaan bestraffen zoals Paul Brackel voorstelt, of de meest innovatieve en succesvolle content providers bestraffen, zoals T-Mobile wil doen. Deze innovatieve klanten en content providers zijn het voorportaal van hoe de wereld over een aantal jaar er uit zal zien, dus met "bestraffen" geef je feitelijk aan dat je niet klaar bent voor de toekomst. T-Mobile moet innoveren in plaats van straffen! En het is echt niet raar om een stukje marge van een mega cash cow als SMS te investeren in de producten van de toekomst.
stef van der Ziel
Netneutraliteit is belangrijk omdat je wil voorkomen dat internet access providers hun rol gaan misbruiken. Maar netneutraliteit in de puurste vorm kan nadelig zijn voor consumenten, telecomaanbieders en contentaanbieders. Internet is nog niet professioneel en schaalbaar genoeg voor gegarandeerde doorgifte van hoge kwaliteit content. Alles is best effort. Er is niets mis met een aparte rijstrook voor partijen die er extra voor willen betalen. Dat ontlast zelfs het reguliere net waardoor non-accelerated content ook een betere performance krijgt. Zonder deze offloading zullen heel veel business cases van breedband partijen, mobiele operators en content partijen omvallen.