Deel dit artikel
-

Technologiemerken domineren merken Top 100

Apple, Facebook, Google en Amazon behoren tot de grootste stijgers in de jaarlijkse Best Global Brands lijst van Interbrand. Apple claimt dit jaar de toppositie met een merkwaarde van 98,3 miljard dollar, Google springt naar plaats twee en Coca-Cola (dertien jaar lang op nummer één) schuift op naar de derde positie.

Zeven van de top-10 merken dit jaar (pdf) komen uit de technologiesector. Sterker nog, vier technologiemerken zijn onderdeel van de vijf snelste stijgers van dit jaar: Facebook, Google, Apple en Amazon. Technologiemerken onderstrepen hiermee de fundamentele en waardevolle rol die ze spelen in het leven van de consument. Deze merken hebben marktaandeel en waarde verkregen door continue aanscherping van productaanbod, maar ook door steeds opnieuw te anticiperen op de toekomstige wensen van de consument.

Ondanks de goede prestaties van veel merken uit de sector, is er ook een aantal technologie- en elektronicamerken dat niet gestegen is of zelfs helemaal niet meer in de lijst voorkomt (meest opvallend Yahoo en BlackBerry). Nokia (plaats 57) is goed voor de grootste daling in merkwaarde ooit in de geschiedenis van Best Global Brands. Nintendo en Dell laten ook een sterk verval in merkwaarde zien. In de snel veranderende wereld van mobiel, digital en social media, hebben deze merken veel moeite hun sterke punten helder te formuleren en een betekenisvolle ervaring te bieden over alle platformen heen.

Facebook (nummer 52, +43 procent) heeft als enige socialmediamerk een plaats in de 2013 versie van Best Global Brands bemachtigd. Facebook is erin geslaagd de verwachtingen van Wall Street ruimschoots te overtreffen, stelt Interbrand. Het aantal gebruikers is met 26 procent toegenomen. Meer dan de helft van de reclame-inkomsten komt uit mobiele advertenties.

De stijging in merkwaarde van Google (nummer 2, +34 procent) wordt veroorzaakt door een aantal subtiele veranderingen in het kernaanbod (zoeken, Android, en Gmail), maar vooral door het ‘permanente ethos’ van innovatie dat tot uiting komt in initiatieven als Google Glass en een zichzelf besturende auto.

Met een toename in merkwaarde van 27 procent is Amazon (19) een topstijger in deze editie van Best Global Brands. De e-commerce innovator blijft zichzelf opnieuw uitvinden en zich onderscheiden van zijn rivalen met initiatieven als de Amazon Appstore, de tv settopbox (nog niet onthuld), programmering, 3D-smartphones en een boodschappenbezorgdienst. Het merk is in staat een nog grotere en allesomvattende rol te gaan spelen in toekomstige retailervaringen voor consumenten wanneer deze initiatieven succesvol blijken, maar dient wel voortdurend waakzaam te blijven voor het behoud van zijn authenticiteit en focus.

De Nederlandse merken Philips (40), Shell (83) en Heineken (92) blijven het goed doen in de ranking en verzekeren zich al jarenlang van solide posities. IBM toont zich het meest waardevolle B-2-B merk (4, merkwaarde 78,8 miljard dollar).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond