Deel dit artikel
-

Tele2 met games voor interactieve tv

Abonnees van interactieve televisie van Tele2 kunnen voortaan games spelen via hun tv. Het aanbod is in het begin nog beperkt, maar Tele2 bouwt het spellenaanbod dit jaar verder uit. Straks is het mogelijk om via een joystick tegen andere Tele2-kijkers te gamen.

Om de spelen te kunnen leveren, heeft Tele2 een overeenkomst gesloten met het Zweedse Accedo Broadband, dat gespecialiseerd is in interactieve toepassingen en content.

Tele2 is in Nederland niet de eerste aanbieder van interactieve tv met games. UPC biedt al sinds de lancering van UPC Digital TV in 2005 een flink aantal games.

Het spellenaanbod bij Tele2 Vision is in het begin beperkt. Abonnees kunnen onder meer Blackjack en Sudoku spelen. Maandelijks worden echter nieuwe spelen toegevoegd, zegt Remco Meerstra van Tele2. De spelen die nu worden aangeboden zijn nog eenvoudig en kunnen worden gespeeld via de toetsen van de afstandsbediening. Als Tele2 straks met een nieuwe set-top box komt, is het ook mogelijk om via een joystick te spelen.

Eerste stap
"Dit is voor ons een eerste stap om iets met spelen te doen," legt Meerstra uit. De spelen zullen in de loop van de tijd een geavanceerder karakter krijgen, hoewel hij voorziet dat de driedimensionale games toch vooral iets zijn voor de computer. Tele2 wil dat soort games gaan aanbieden via de Tele2-websites. Hoe dat gaat gebeuren, is nog onbekend, aldus Meerstra.

Later dit jaar kunnen Tele2-abonnees tegen en met elkaar een adventure of racespel gaan spelen. Een volgende stap zou zijn dat abonnees kunnen meespelen ín of mét een televisieprogramma, zegt Meerstra. "Hoe dat eruit gaat zien, is nog onduidelijk. We hebben nu een overeenkomst gesloten en gaan samen kijken wat mogelijk is."

In de eerste periode zijn de games gratis. Het is de bedoeling om de games naar verloop van tijd tegen betaling te gaan aanbieden. "Straks moeten gebruikers betalen per game of kunnen ze een abonnement nemen voor onbeperkt gebruik," aldus Meerstra.

Campagne
Tele2 startte halverwege vorige maand een massamediale campagne om zijn interactieve televisiedienst in de markt te zetten. Het tv-product heet sindsdien Tele2 Vision. De tv-commercials zijn ondertussen van de buis; in maart volgt een tweede ronde. Volgens Meerstra is de campagne succesvol. Hij mag echter geen cijfers geven over de toename in abonnees. Volgens de meest recente cijfers, die komen uit het najaar van 2006, zijn er bijna 115.000 abonnees.

KPN start aan het einde van deze maand met een voorzichtige bredere uitrol van haar interactieve tv-dienst via ADSL, KPN Mine. Kabelaar UPC heeft 500.000 abonnees.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond