Deel dit artikel
-

Telegraaf stapt in online dating

De Telegraaf neemt voor een onbekend bedrag datingsites Relatieplanet en Iwannadate over van Webdetail Media uit Roden. Daarmee is de uitgever in een klap marktleider op het gebied van dating. De overnames vormen het eerste wapenfeit van het nieuwe bedrijfsonderdeel Telegraaf Classified Media, waarin alle vraag en aanbodactiviteiten zijn ondergebracht. Emerce sprak met Quintin Schevernels, verantwoordelijk voor Telegraaf Classified Media.

Relatieplanet.nl is de grootste datingsite in Nederland en één van de grootste in België. De site heeft bijna 400.000 actieve bezoekersprofielen en telt maandelijks meer dan een miljoen unieke bezoekers. Iwannadate.nl is nummer vijf in Nederland en heeft ongeveer 200.000 actieve profielen en bezoekers. De Telegraaf brengt de twee datingsites samen met Speurders.nl, Vacaturekrant.nl, AutoTelegraaf, Woonkrant, Botentekoop.nl, Campers & Caravans onder in de nieuwe BV Telegraaf Classified Media.


“Met de overname van Relatieplanet en Iwannedate heeft De Telegraaf nu in alle grote vraag- en aanbodmarkten een goede positie,” stelt Quintin Schevernels, verantwoordelijk voor Telegraaf Classified Media. “Bovendien is onze bereikspositie er enorm door uitgebreid.” Schervernels kan nog niet zeggen hoeveel overlap de datingsites hebben met bestaande diensten van De Telegraaf. De toekomst voor de datingbedrijven is in zijn ogen zonnig: “In 2015 zijn er drie miljoen singles en tegelijkertijd neemt het internetgebruik toe. Het is dus een markt die aan twee kanten groeit.”

Aquisities een optie
Schevernels noemt zijn nieuwe BV 'behoorlijk autonoom' , maar een reorganisatie is volgens hem wel een 'heel zwaar woord' voor de nieuwe bedrijfsopzet van De Telegraaf. “Vraag en aanbod is een markt waarin we als krant altijd al sterk waren. We zagen dat het her en der echt behoorlijk succesvol was. Zo ontstond het idee om alles bij elkaar te zetten om snel van elkaar te kunnen leren. Inderdaad een soort snelkookpan. Het doel van Telegraaf Classified Media is toonaangevend zijn in vraag en aanbod, ongeacht het mediumtype.”


Schevernels wil zich niet uitlaten over het eerstvolgende wapenfeit van het nieuwe bedrijfsonderdeel. “Dat is concurrentiegevoelige informatie. Maar het zal liggen in de lijn van dingen die we nu al doen. Bij de Autotelegraaf zag je dat er een magazine bijkwam en later ook evenementen. We hebben onlangs de eerste Speurders Store geopend. We zetten erop in om elke vraag- en aanbodmarkt zo multimediaal mogelijk te exploiteren.”


In het persbericht dat De Telegraaf gisteren nabeurs uitgaf, wordt nadrukkelijk vermeld dat de aankoop van de twee datingsites de eerste overname is van het nieuwe bedrijfsonderdeel. Zitten er nog meer acquisities is de pijplijn? Schevernels: “Voor ons is het nu belangrijk de posities die we hebben verder uit te breiden. Als acquities helpen bij het bewerkstelligen van toonaangevendheid in de markt voor vraag en aanbod, is dat zeker een optie.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Hawinkels

eindelijk! Telegraaf is sinds 2002 meen ik al aan het neuzen naar een datingsite/vorm/samenwerking/exploitatie en heeft het dan toch eindelijk gedaan. Jammer van de extra centen natuurlijk die ze hadden kunnen besparen als ze dat wat eerder hadden besloten maar hey, beter ten halve gekeert dan ten hele gedwaald nietwaar 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond