Deel dit artikel
-

The Idea Factory opgedoekt

De reorganisatie bij Escador blijkt grotere gevolgen te hebben dan eerder bekend was geworden. The Idea Factory, waarvan Escador licentiehouder is, verliest zijn zelfstandigheid. "Het paradepaardje aan de voorkant heeft zijn nut bewezen", stelt een woordvoerder. "We weten nu dat het op een andere manier moet."

The Idea Factory verdwijnt dan wel als aparte merknaam, maar het concept wat er aan ten grondlag ligt staat nog steeds overeind, zo stelt Conny Dorrestijn, chief communications officer van Escador . De activiteiten worden daarom nu geïntegreerd binnen de totale dienstverlening van Escador. "We gaan er niet mee door als het speeltje waarmee klanten binnen komen. Dat had geen toekomst meer. De sessies hebben meer gunstige effecten als het een manier van werken is die door de hele organistie loopt."

The Idea Factory gold als het paradepaardje van Escador. Topmanagers uit het bedrijfsleven werden in tweedaagse sessies aangezet na te denken over het belang van e-business voor hun bedrijf. Oprichter John Kao, die later met Leen Zevenbergen Escador startte, had hiermee een duidelijk doel voor ogen. Als een bedrijf een veranderingsproces moest doormaken, kon dit het beste van binnenuit gestimuleerd worden. "Outsourcing your future", het uitbesteden aan externe consultants, was dodelijk voor een bedrijf. "Dan komt er een dik strategiedocument dat niemand leest, zeker de raad van bestuur niet", zei Zevenbergen destijds in Emerce.

Vooral de "zandbak-methode", onderdeel van de sessies, kreeg veel aandacht in de media. 'Decision makers' konden hier met behulp van speelgoedfiguurtjes hun beoogde bedrijfsstrategie uitzetten. Volgens Zevenbergen stamde deze techniek uit de kinderpsychologie. Beelden spraken meer tot de verbeelding dan teksten, was de gedachte. The Idea Factory telde drie vestigingen buiten Nederland: in Londen, Parijs en San Francisco. Alleen deze laatste functioneerde zelfstandig. In de Europese vestigingen was Escador de licentiehouder van het concept.

Het besluit om The Idea Factory op te doeken, is onderdeel van een eerder aangekondigde herstructurering van Escador. Het bedrijf verkeert in financiële problemen en ontslaat in Nederland 33 van de 150 werknemers. Nog eens vijf personeelsleden blijken zelf ontslag te hebben genomen. Tevens werd bekend dat Escador zich terugtrekt uit uit Frankrijk. "Daar doen we alleen aan webdesign en op dit moment is daar nu eenmaal weinig vraag naar", aldus Dorrestijn.

Escador Nederland blijkt verder de webdesign activiteiten behoorlijk terug te schroeven. Bij Escador WebAgency.nl, het vroegere Antraciet, verdwijnen zes banen, de helft van het totaal. Ruim een half jaar geleden, toen Antraciet opging in Escador, telde het designbureau nog 25 personeelsleden.

Deel dit bericht

15 Reacties

Teun van Essem

Het opdoeken van de Idea Factory; is dit een nationale aangelegenheid of gaat die in San Francisco het ook anders doen? 't Was natuurlijk ook een idee in de tijdsgeest van : de dotcommers komen, u moet veranderen. Nu bewezen is dat dat feitelijke nonsens is, is het logisch dat het paradapaardje van een consultants club de nek wordt omgedraaid; tenslotte zal er ruimte gemaakt moeten worden voor een volgende hippe hype. Want hoe kan Escador anders ooit naar de beurs? Ik heb nog nooit iemand gehoord over de "gewone" dingen die Escador doet, dus ze zullen toch weer iets hips moeten zoeken (misschien is CRM hip, maar dat doet nu idereen)! De vertaling: is Escador een eendagsvlieg of heeft het bedrijf toekomst?

Patrick

Voordat we hier ongetwijfeld weer verzanden in de clichématige 'zie je wel' en 'zeepbel' retoriek wil ik nog wel even de vraag de wereld in gooien; Waar zijn de mensen met verstand van Internet? Ik zie alleen maar blunderende oude economie bobo's die over elkaar heen vallen met een zak vol eieren van Columbus op Internetgebied. Vooral ook veel gefrusteerde managers die nu eindelijk eens (over de rug van capabele, enthousiaste medewerker met een ECHTE interesse voor hun vak) hun gelijk denken te halen. Het is tegenwoordig ook helemaal geen probleem meer om te roepen dat je de ballen verstand hebt van Internet maar dat je een verdomd goeie manager bent. In elke andere branche wordt je ronduit uitgelachen als je zulke uitspraken doet. Maar als het om Internet gaat ben je de grote held en wordt door je bobo-vrienden en bobo-relaties niet van je verwacht dat je weet waar je over praat als het om Internet gaat (Daar heb je je personeel toch voor). Ik heb het al eens eerder geroepen. Aan de top dienen internet-guru's te staan. E-Veteranen, en niet gefrusteerde mannen in pakken (met een handjevol relaties uit hun netwerk als eerste klanten) die met een stijve plasser heel hard gaan lopen schreeuwen dat ze zo een geweldig Internetbedrijf hebben opgezet. Kijk maar eens naar eens wat voor soort mensen er steeds ten grondslag liggen aan WEL geslaagde Internetbedrijven.

Teun van Essem

Patrick, wat interressant! Noem mij eens een Nederlands Internet bedrijf dat we kunnen beschouwen als "wel geslaagd". Europees mag ook.Wat betreft bobo's, managers, old-boy netwerken enzovoort moet ik je helemaal gelijk geven; helaas is het zo dat de meeste investors meer waarde hechten aan financiele rapportage dan aan echte creativiteit. En zonder investors, geen business. Zonder eerste klanten, geen business. Zonder organisatie (dus oudere managers met enig verstand van bedrijvigheid) geen consistentie, dus ook geen klantenbehoud.Ik ken maar weinig "nieuwe" managers die echt iets kunnen, die echt al meer dan 1 x een bedrijf geleid hebben, door voor- en tegenspoed. Hoeveel van de eerste generatie Internet CEO's in NL zijn nog CEO? Heel weinig in ieder geval.

Carel Ris

Na de tussentijdse, bepaald niet zachtzinnige reorganisatie in juli komt het diep snijden in de webdesign-activiteiten niet echt onverwacht. Slordig van Escador, dat kennelijk zelf niet zo goed is in "veranderingsprocessen van binnenuit". Het feitelijke doek voor Escador Webagency betekent een roemloos eind van één van de oudste webdesign-bedrijven van Nederland. Antraciet kwam immers voort uit Audax Tros MultiMedia, een samenwerkingsverband tussen Tros, Audax en WorldOnline. Erg triest voor mijn oud-collega's van ATMM/Antraciet, die nu zo langzamerhand bijna allemaal op straat staan. Bij deze veel sterkte in deze moeilijke tijden!

Harry de Koning

Er staat een zandbak te koop op Ebay. Het zou toch niet "de" zandbak zijn…

AM

De sluiting van The Idea Factory (TIF) kun je als uiterst verrassend noemen. Of misschien ook wel een voorbode: Escador is zelf in TIF ontstaan. Nu TIF niet succesvol gebleken is, rijst de vraag of er voor Escador dan wel toekomst is. TIF was de basis voor de projecten van Escador en hèt middel om klanten binnen te halen: middels een TIF-sessie de strategie uitstippelen, doelgroepen en middelen bepalen waarna de business consultants en technische mensen de verdere uitvoering op zich namen. Daarnaast was TIF het enige echte "unique selling point" van Escador: een duidelijk onderscheidende en aparte manier van benaderen. Zonder TIF vervalt Escador helaas tot het zoveelste IT-bedrijf. Denkelijk zal hierdoor de stroom opdrachten opdrogen. De downsizing/sluiting van de Web-agency is trouwens moeilijk te begrijpen, zeker als je bedenkt dat Escador een half jaar geleden Antraciet heeft overgenomen. Escador positioneert zich immers als pure player op e-businessgebied; alle projecten zullen dus uitendelijk tot een website leiden (portal, marktplaats, frontoffice etc). Escador heeft als credo: "the way business will work". Het blijkt echter dat "the way business works" voor Escador slecht uitpakt. Ik hoop dat het nog goed komt, anders: veel sterkte, werknemers, hopenlijk bent u snel weer onder de pannen bij een andere werkgever.

J. Kleuterjuf

goeie god, dus al die jaren die ik vroeger thuis en op de kleuterschool in de zandbak bezig was… Ik was goddomme al met e-business bezig, wow! Maar goed dat de juf het niet wist, anders had ik me vast blauw aan het consultancy-tarief betaald wat ze boven haar karige leraarloontje had willen hebben.

klaas

Mensen, kijk naar de tekst en zie dat het concept van The Idea Factory blijft bestaan en verder wordt geintegreerd binnen ESCADOR. Wat dat zal betekenen weet ik niet. De reacties op het artikel zijn niet echt serieus. EMERCE begint op deze manier echt slap geouwehoer te worden.

Annedien Hoen

Ik vind het diep van binnen eigenlijk heel erg jammer dat 'andere' initiatieven en strategieën zo vaak het loodje leggen. But then again, je bent er niet met een 'andere' strategie of 'iets origineels'. Dan krijg je zo'n holle vatenconstructie, het 'ik verkoop geen praatjes'-praatje. Je hebt niks aan een USP alléén, deze moet gebackt worden door goed management, door het juiste economische klimaat (we hebben vaak genoeg geniale USP's in combinatie met slechte timing in een flop zien veranderen), door de juiste motivatie en … wat is toch die ene ongrijpbare factor die vaak verantwoordelijk lijkt te zijn voor wel of niet een succes zijn? Er zijn mensen die zich op elke foto liefst met een Fender Stratocaster laten fotograferen in hun hippe grachtenpand, blij als een kind met de Nikon op zich gericht, surfend op die éne golf die iets nieuws, iets anders, een vlotter praatje dan voorheen, kan genereren.Een Idea Factory zou z'n motto trouw zijn, als het niet dank zij de concurrentie van The Money Factory zou moeten verdwijnen. Waarom niet de eigen staf nogmaals The Idea Factory insturen om te voorschijn te komen met ideeën om het nieuw leven in te blazen? (Of een higher profile te laten behouden binnen Escador) En dan nog. Het leven is verandering, zaken zijn verandering, zo gaat het. Ideas change. Visions change. Op naar The Change Factory!

Joost

Escador is zeker ook het bedrijf wat ik gisteravond bij "7 Dagen" heb gezien. Daar gaven een aantal managers (of waren het vaders?) een lagere school klas een les in bedrijfje spelen. Ik vond het een grotendeels zielige vertoning. Net als dat het ronduit triest is om volwassen mensen met poppetjes tin de zandbak te laten spelen en dat te vergelijken met strategie ontwikkeling. Dan weet je het volgens mij echt niet meer.

Paul Schuur

Joost, "volwassen mensen met poppetjes tin de zandbak te laten spelen" is m.i. iets te kort door de bocht. Het is slecht een klein onderdeel van het geheel dat The Idea Factory is. Als concept heeft TIF zich daadwerkelijk bewezen, het is alleen jammer dat het in Nederland te laat is gelanceerd, namelijk op het hoogtepunt van de 'internet/e-business hausse'.

M. Broeders

Wat je steeds meer ziet is dat bedrijven weer durven te investeren, voor het ontwikkelen etc nemen ze meestal een klein bedrijf. overzichtelijker en geen poeha. En dankzij alle grote "lucht kastelen die nu niet meer bestaan" hebben wij, de kleine bedrijven, opdrachten in overvloed. Een kleine zelfstandige, die de opdrachten bijna niet meer aankan.

Paul

Kop:"Escador reduceert kosten door beëindigen licentie-overeenkomst met The Idea Factory" - einde verhaal –

Douwe ter Keurs

The idea factory is erg knullig, ik kan me herrineren dat ze grote verhalen vertelde over de ambiance. Toen ik binnen kwam voelde ik me op een slecht verwarmde speelzolder. Niet echt de plek om eens goed te brainstormen, kan je beter naar de supperclub gaan.

Robert van Heeren

Niemand realiseert zich dat de mensen achter dit soort feesten nu ok een rot tijd hebben. Niemand gaat nog naar dit soort feestjes meer. Dus moeten de mensen die het organiseren zelf alles opeten en drinken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond