Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: Miljoenen schade door storingen ING

Nederlandse webwinkels hebben afgelopen dagen miljoenen euro’s financiële schade opgelopen omdat ING via iDEAL niet beschikbaar was.

Daardoor konden online shops van een groot deel van het Nederlandse publiek geen betalingen aannemen. Directeur Wijnand Jongen zegt tegen de NOS, dat hij de schade schat op enkele miljoenen euro’s misgelopen omzet.

ING is in de afgelopen dagen online verscheidene malen op drukke momenten niet beschikbaar geweest. Het zegt de technische makke nu boven water te hebben. In een bericht op de site meldt de bank: “Na de storingen van vandaag is Mijn ING geleidelijk weer beschikbaar en werkt iDEAL inmiddels weer volledig. Helaas is de Mobiel Bankieren App vanavond niet beschikbaar.”

Nederlandse webwinkels zetten dagelijks gemiddeld voor 25 miljoen euro om. Bij meer dan de helft van de transacties wordt iDEAL ingezet (cijfers over 2010). Het online betaalsysteem van de banken wordt jaarlijks voor zo’n honderd miljoen betalingen ingezet.

Veel webwinkels bieden iDEAL niet als enige betaaloptie. Accept-giro’s, machtigingen, PayPal en creditcards zijn alternatieven die vaak standaard als alternatief worden aangeboden.

Foto: R/DV/RS (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Paul Hottinga

Blijkt dus toch wel handig te zijn om niet op 1 paard te wedden maar meerdere betaal opties aan te bieden.

Vraag blijft of consumenten niet op later tijdstip de aankoop alsnog zullen doen.

Wilbert

Beetje schuld van de webwinkels zelf: ze hebben jarenlang toegelobbyt naar 1 betaaloplossing. Kan me nog herinnneren dat Ed Nijpels van Thuiswinkel op bijeenkomsten zei dat webwinkels alleen met ideal alles zouden moeten kunnen doen.
ideal is dus bijna monopolist, en monopolisten worden lui.
thuiswinkel & haar leden zouden juist concurrentie onder betaalmethoden moeten bevorderen, en niet gierig de goedkoopste betaalmethode tot standaard verheffen.

André Scholten

Ik vraag me echt af af ze zoveel zijn misgelopen. Mensen kunnen vaak wel voor andere methodes kiezen (acceptgiro, overboeking, etc). En ik denk dat men een paar uur later wel terug komt om opnieuw te bestellen, het is niet zo dat je naar een concurrent kunt, want ook daar kun je niet betalen.

KoalaBear

@Wilber:
Huh, webwinkels zelf schuld?

Onzin, het kan er best een keer uit liggen, maar dit is gewoon te gortig… Het moet gewoon betrouwbaar zijn. En dit betreft een implementatie van iDeal, die van andere aanbieders waren bijv. online.

Stefan

Webshops die het moeten hebben van de impulsaankopen lopen omzet mis. Vaak is het voor consumenten frustrerend om het betaalproces nogmaals te doorlopen. Grootste verliezer is natuurlijk de ING zelf. Anno 2012 wil je op elk moment je rekening kunnen raadplegen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond