Deel dit artikel
-

TNT Post leert online generatie een lesje

Dat de poststromen in Nederland afnemen is geen groot geheim. TNT Post probeert met de lancering van een nieuwe website de jongeren die vooralsnog wegblijven bij de echte wenskaarten over te halen om het verjaardagssms’je te laten voor wat het is en eens de keuze te maken voor een online verstuurde echte felicitatiekaart.

De TNT Post kaartenservice zag de afgelopen twee jaar dan wel een stijging in gebruik, maar uit onderzoek bleken de gebruikers vooral te vinden in de leeftijdscategorie vanaf 35 jaar. Op de nieuwe website kan een kaart worden verstuurd als e-card of als echte kaart, die door de postbode wordt bezorgd.

Het is voor het eerst dat TNT Post ook de mogelijkheid aanbiedt om een kaart als e-card te versturen. Hiertoe moedigen ze de jongeren zelfs aan. "De jongere doelgroep is niet opgegroeid met het versturen van een kaartje. Wij willen ze helpen ontdekken hoe leuk dat kan zijn. Het is een licht opvoedkundig aspect", aldus Jeroen Siegerink, Business Development manager van TNT Post.

Daling in volume

Hij geeft toe dat de poststromen in Nederland afnemen: "TNT Post moet daar als bedrijf actief in meegaan. De daling in het volume ligt deels aan de concurrentie en deels aan de substitutie."

Het is de sms die onder jongeren oprukt ten opzichte van de verjaardagskaart, maar ook de e-card kan bij die groep nog rekenen op belangstelling. Siegerink: "De jongeren die nu misschien wel een e-card versturen via onze nieuwe site, de VerjaardagsKaartenMaakMachine, die proberen we later weer te bereiken. We bouwen een klantenrelatie op." Deze doelgroep die op de nieuwe site een gratis e-card verstuurt, wordt later weer aangeschreven. "Bijvoorbeeld met de aanbieding om één gratis echte kaart te versturen."

Viraal effect

Siegerink ziet de toekomst van de online echte wenskaart positief in: "Mensen die een dergelijk kaartje krijgen, ontdekken hoe leuk het is en versturen vervolgens zelf ook weer zo’n wenskaart. Het is bijna een virale campagne waarbij het product het werk doet en waarbij we zelf weinig hoeven te doen."

Bij de TNT Post kaartenservice kan de gebruiker kiezen uit een bestaande achtergrond of een eigen foto uploaden. Driekwart kiest ervoor om een eigen foto te uploaden. Met de nieuwe website probeert TNT het nog wat creatiever te maken met persoonlijke teksten, afbeeldingen en kleuren. Uit een onderzoek bleek dit de wens te zijn van jongeren: meer personalisering en een voorkeur voor verjaardagskaarten.

Profijt dankzij e-cards

Voor deze dienst werkt het bedrijf samen met Greetz. Er zijn flink wat overeenkomsten te vinden met de service die Greetz aanbiedt, maar de look en feel en de tone of voice is aangepast voor TNT. Het principe bij de online kaartenboer die echte wenskaarten verstuurd om aan te sluiten bij de markt van de e-cards is niet nieuw. Hallmark heeft ook de optie om zowel een echte als een e-card te versturen en onlangs nam Greetz nog Kaartenhuis over om de mogelijkheid aan te bieden e-cards te versturen. Siegerink: "De moeite is minimaal om gebruik te maken van e-cards en hieruit als bedrijf profijt te trekken voor de markt van het versturen van echte kaarten."

TNT Post gaat het platform Hyves en MSN Messenger inschakelen om met behulp van advertenties het product onder de aandacht te brengen bij de jongeren.

De VerjaardagsKaartenMaakMachine, gemaakt door interactief communicatiebureau Qi, is gekoppeld aan de Kaartenservice van TNT Post en deze biedt o.a. een online verjaardagskalender en adresboek en stuurt vlak voor een verjaardag een alert.

Deel dit bericht

12 Reacties

hoezitdatdan?

" Dit artikel is niet vrijgegeven voor publicatie…" ????

Jannemiek

Er ging wat verkeerd in het cms waardoor het artikel niet via de homepage te openen was. Vandaar de mededeling dat het artikel niet vrijgegeven was. Inmiddels is dit aangepast.

Hollandsche Drop

Petra

TNT post zou er misschien goed aan doen eerst eens zichzelf een lesje te leren zodat er niet zoveel problemen met pakketbezorging zouden zijn. Door de toename van verkopen via internet is de stroom pakketten wel toegenomen, maar het lijkt TNT maar niet te lukken die stroom pakketten ook naar tevredenheid van de klant af te handelen. Als het al niet stuk gaat door de ruwe behandeling raken ze wel kwijt gezien de enorme stromen klachten (zie o.a. forum Tros Radar, maar ook mijn weblog http://www.meisjevandeslijterij.nl ).

Remo

Ach, de tone of voice van dit artikel is juist bedoelt om aan de basis te irriteren. TNT heeft niets met e-cards maar alla, er hebben weer een gladiool aangenomen afkomstig van eenof ander kekki e-marketingbedrijfje en die denkt dat het een (post) met het ander (e-mail) te maken heeft. Verder vind ik de reguliere post- en pakketbezorging van TNT super. Wij versturen wekelijks via http://www.woods.nl 100den pakketjes en er is er nog nooit een kwijt geraakt. Al met al, zonde van de inspanning. Ik zou inspanningen gericht op het verhogen van de efficiency > het verlagen van de kostprijs van TPG meer toejuichen.  Have fun,  Remo 

Wouter Theijsmeijer

Ik ben van mening dat het altijd goed is als bedrijven, online steeds meer onderdeel maken van hun "normale bedrijfsvoering". De website ziet er op het eerste oog dan ook goed uit, maar er is ook nog wel het een en ander te verbeteren: Net even naar de website gegaan en bekeken hoe je een kaartje met de post kan sturen. En er kan helaas nog een hoop verbeteren in de navigatie en validatie. Dus voordat TNT hoopt op een zeer groot viraal effect? Zou ik nog even een onderzoekje laten doen naar het gebruiksgemak en de validatie van de aanmeldgegevens. Verder ben ik ook niet echt onder de indruk van de personalisatie mogelijkheden van de foto?s en plaatjes.

kabouter plof

TNT is lekker bezig en vernieuwend, maar een lesje gaat wel heel ver.

Chris

De online ambitie van TNT krijgt steeds meer vorm. En met gebruik van steeds meer social media kanalen in een goede internetredactie ( http://www.internetredactie.com ) niet meer weg te denken. Alleen zo kunnen ze hun online ambitie waarmaken.

H Miggels

TNT heeft nog steeds een hoop te doen op het gebied van internet. Track & Trace voor buitenlandse pakketten laat nog erg te wensen over. Wij verzenden wekelijks ook veel kinderkleding via onze webwinkel, maar wij kiezen toch vaker voor UPS. Is wat duurder maar online toch wel een stuk beter.

Koos Koets

HMiggels, wat is de toegevoegde waarde van het linken naar uw webwinkel? Voor het betoog is het totaal niet relevant, het zou Emerce sieren als ze eens wat strenger op spam letten.

Erwin Boogert - Emerce

In de regel ben ik daar vrij scherp op. Deze moet er tussendoor zijn geglipt.

Bart

Op onze website is het versturen van e-cards nog steeds erg populair. Het lijkt me vrij sterk dat het versturen van post met de reguliere mail aan een revival toekomt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond