Toekomst verdienmodel Twitter zorgt voor beroering
Dat Twitter naarstig op zoek is naar een verdienmodel komt niet als een verrassing. Toch zorgde de mededeling dat de microbloggingdienst in de toekomst zakelijke gebruikers een betaald account aanbiedt voor flink wat ophef.
In het Britse tijdschrift Marketing is te lezen dat de site in de toekomst merken wil laten betalen voor een zakelijk account. Mede-oprichter van Twitter, Biz Stone, liet weten dat de organisatie, nu Twitter meer mainstream wordt, steeds meer bedrijven opmerkt die de dienst gebruiken. Zakelijke gebruikers zetten de dienst in als marketingtool of om de klantenservice te ondersteunen.
Veel blogs, waaronder bijvoorbeeld TechCrunch, namen het nieuws direct over. In een eigen blogposting nuanceerde Twitter het nieuws. De dienst blijft gratis, het is alleen mogelijk dat in de toekomst bedrijven gaan betalen voor een premium service. Er wordt gezocht naar een toegevoegde waarde. De ideeën hiervoor zijn echter nog in een pril stadium.
In Nederland lanceerde Telfort onlangs een eigen Twitter-kanaal waarop aanbiedingen onder de aandacht van de consument moeten worden gebracht. Erik van der Kooij, manager online sales Telfort vertelde Emerce dat het zijn bedrijf niet alleen mensen naar de Telfort-website wil trekken, maar ook de consument zelf wil opzoeken: “Bij een Google-advertentie verwachten we dat de consument daar op klikt. Dat willen we relevanter maken.” Dell wist volgens eigen zeggen met een soortgelijk initiatief een miljoen dollar omzet te behalen via Twitter en verwacht dat die omzet in de toekomst alleen maar zal toenemen.
De landelijke pers heeft Twitter inmiddels ook ontdekt. Eerder schreef bijvoorbeeld de Volkskrant over de Twitterende medemens en ook De Pers deed een duit in het zakje. De laatste wierp de vraag op van het verdienmodel achter de dienst en zorgde voor veel reuring in de Twitter-gemeenschap.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond