Deel dit artikel
-

Tommy Hilfiger opent ‘digital showroom’

Tommy Hilfiger opent in Amsterdam een digital showroom voor zijn zakelijke klanten. Inkopers van de Bijenkorf bijvoorbeeld kunnen tot 75 procent tijd besparen aan het samenstellen van hun collecties bij het kledingmerk.

CEO Daniel Grieder presenteerde de noviteit gisteren in Amsterdam aan de internationale pers.

De digitalisering van het verkoopproces aan retailers heeft grote gevolgen voor de wijze waarop het bedrijf en zijn klanten producten op de markt brengen. Het wordt sneller, significant goedkoper en kan er zelfs toe leiden dat de modemaker het aantal vierkante meters kantoorruimte kan terugschroeven.

Tot op de dag van vandaag gaan zakelijke klanten naar de showrooms om daar uit kledingrekken hun collecties samen te stellen. Ze pakken kleding uit de rekken, stallen dat uit op de grond en met passen en meten wordt een collectie samengesteld. Dat hele proces verhuist nu naar het touchscreen. De showrooms, die meerdere verdiepingen beslaan, worden hierdoor grotendeels overbodig.

De ‘digital showroom’ is één kamer met een grote vergadertafel. In de kop van de tafel zit een touchscreen van ongeveer 1 x 1,5 meter (Windows) en de wand aan het andere uiteinde van de kamer bevat zestien beeldschermen (4K) die vier bij vier meter beslaan. Dat is het projectiescherm waarop de configuratie van de collecties plaatsvindt.

Tijdens het selectieproces beschikken de klanten over iPad Mini’s om mee te kijken, items aan hun winkelmandje toe te voegen en aanvullende (ook historische) data en analytics op te vragen.

Daniel Grieder: “Aan dit systeem, dat we binnenshuis hebben ontwikkeld, hebben we twee jaar gewerkt. We brengen de tijdsbesteding aan dit proces terug tot 25 procent. Niet enkel besparen we tijd, maar ook fysieke ruimte. En we hoeven geen samples meer te maken voor onze dertig à veertig showrooms wereldwijd. Eén exemplaar volstaat: die voor de fotograaf. De digitale kopiën gaan vervolgens in de Oracle-database. De tijd die we besparen gaan we aan onze klanten besteden.”

Amsterdam heeft de primeur. In juni zal een half dozijn van de grote showrooms over de digitale verkoopkamer kunnen beschikken. Dat zijn steden als Londen, Parijs, Milaan en Hong Kong. “Binnen twee à drie jaar hebben alle showrooms dit.”

De digitaliseringsslag met touchscreens en nog grotere digitale schermen zal ook niet aan de fysieke winkels voorbij gaan. “Ik beloof dat je binnen twaalf maanden de winkel van de toekomst ziet. Een locatie hebben we nog niet gekozen. Dat hangt onder meer af van de vraag waar we de benodigde ruimte daarvoor vinden.”

De roadmap van zijn omnichannelstrategie wil Gredier niet verklappen. “Het is heel belangrijk onderdeel van onze ‘rolling vision 2020’”, waarin ook zaken als CRM-strategie en e-commerce een centrale rol spelen. Online verkoopcijfers maakte moederbedrijf PVH tot op heden niet publiek.

Dit bericht is 1360 keer gedeeld

4 Reacties

Arjan

1 vraagteken… Willen de inkopers niet voelen aan de stoffen, de kwaliteit inspecteren etc?

roy

Kwaliteit is gok ik minder van belang omdat de propositie van het merk deze garantie impliciet biedt.
Roept bij mij meer de vraag op: “Als alle benodigde informatie voor het selecteren en inkopen van de producten gedigitaliseerd is, waarom dan fysiek samenkomen op een centrale locatie?”.

Ik voorspel dat dit een tussenfase is. Zodra inkopers gewend zijn aan het feit dat ze niet per se meer hoeven te voelen/ ruiken (/zien), dan is de noodzaak van fysiek reizen ook geen must meer.

Links om rechts om is de grote winst voor de verkopende partij dat ze met minimale kosten en binnen een korte tijdspanne direct over gebundelde feedback (=data) beschikken, en daarmee virtueel realtime (marketing)beslissingen kunnen nemen.

Ingeborg

De Digitalisering gaat zijn effect hebben op elk channel. Als merk zijnde moet je heel goed beseffen wat het impact gaat zijn en hoe de digitalisering aan de ene kant disruptie gaat geven ( of al geeft ) en hoe het aan de andere kant een enorm palet aan mogelijkheden biedt. Een aantal jaren geleden waren we van mening dat merken met hoge kwaliteit en veel storytelling juist de fysieke kanalen nodig hebben. Nu biedt online steeds meer en meer mogelijkheden om deze beleving te bieden, juist de filter functie zorgt ervoor dat de klant een duidelijk beeld krijgt van het product.
Wanneer de klant ( zij het een bedrijf of een consument ) offline een goede indruk heeft van de kwaliteit van het product, is de vertaling naar de online only getoonde producten zeer goed te maken. Omni-channel biedt zoveel mogelijkheden voor de toekomst!
Een goed voorbeeld is het concept wat Alessi onlangs heeft gelanceerd, nog in Beta maar de voortgang is enorm.
http://youtu.be/QptvtGjKeQg

F.Diepeveen

@Arjan, voor het voelen en beoordelen van de kwaliteit zijn er in de ruimte sample swatches van de stoffen en materialen. Key pieces van de collectie zal blijven bestaan als deze een nieuwe pasvorm of materialen introduceren (±15% van de sample collectie).
Bedenk wel dat de inkopers van de grote warenhuisen (Bijenkorf, Zalando, corte ingles) orders plaatsen die zo groot zijn dat het voelen en beoordelen van ieder individueel item niet meer aan de orde is. Data driven sales speelt hier.

@Roy, reizen wordt inderdaad minder, doel is om meerdere showrooms uit te rusten met deze installatie. Key markets zoals Duitsland, Italië en China staan in de planning om een eigen Digital showroom te krijgen dit seizoen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond