Deel dit artikel
-

TomTom geeft de consumentenmarkt niet op

TomTom blijft voorlopig consumentenproducten maken, zo vertelde het Nederlandse bedrijf gisteren op de IFA in Berlijn. Niet minder dan zeven nieuwe producten werden er gelanceerd waaronder een navigatiekastje voor de scooter.

Wie de kwartaalcijfers bekijkt van TomTom, kan niet anders concluderen dan dat de consumententak steeds minder goed presteert. De groei komt met name van de zakelijke markt.

Maar van die consumentenmarkt kan TomTom maar moeilijk afscheid nemen. Steeds meer wordt de breedte opgezocht. Dan begon al met sporthorloges, waarvan vorig jaar zo’n 1 miljoen exemplaren zouden zijn verkocht.

Inmiddels is er ook al een activiteitenmeter met elektronische vetmeting en spiermassaberekening: de TomTom Touch. Die maakt gebruik van bioelektrische impedantie. Dit najaar komt er ook nog een horloge met barometer voor bergsporters.

TomTom heeft enorme verwachtingen van de markt voor wearables: die groeit  wereldwijd met dubbele cijfers. Toch heeft TomTom flink wat concurrentie op dit gebied, onder meer van het Amerikaanse Fitbit.

TomTom raakt bewust de markt voor slimme horloges links liggen. Daar domineren grotere merken, zoals Apple en Samsung.

TomTom wil uiteindelijk zijn jaaromzet (1 miljard euro in 2015) voor de helft uit zakelijke diensten halen, de rest uit consumentenproducten.

Een meevaller is dat de markt voor navigatiekastjes nog altijd goed is voor 7 tot 8 miljoen stuks. De daling gaat daarmee minder hard dan gedacht.

tomtom-touch-fitnesstracker

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond