Deel dit artikel
-

TomTom in joint-venture om Chinese markt te betreden

Het Nederlandse TomTom is een joint-venture gestart met het Chinese AutoNavi. Hiermee krijgt de navigatiefabrikant beschikking over de digitale kaarten en real-time verkeersdiensten van Chinese speler.

"We breiden onze diensten uit om klanten een wereldwijde oplossing te bieden", aldus Alain De Taeye, lid van het management team bij TomTom. AutoNavi denkt met de joint-venture meer internationale kansen te creëren.

De CEO van TomTom, Harold Goddijn, benoemde eerder Rusland, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en China als groeimarkten. AutoNavi krijgt in de joint-venture, waarvan de financiële details niet zijn vrijgegeven, een belang van 51 procent. TomTom krijgt een belang van 49 procent.

TomTom probeert in China ook overeenkomsten te sluiten met autofabrikanten voor de directe inbouw van navigatiesystemen in auto’s.

Het Nederlandse bedrijf kampt met een niet al te rooskleurige toekomst. De verwachte groei blijft uit en dat ligt deels aan de concurrenten die de markt opkomen met gratis navigatiesoftware. Zo lieten zowel Google als Nokia eerder de beurskoers van TomTom duikelen nadat ze elk afzonderlijk met het nieuws kwamen van een eigen gratis mobiele navigatiedienst.

Goddijn liet deze week nog weten een aantal overnamepogingen niet te hebben aangenomen. Tegelijkertijd liet hij los dat hij niet weet of zijn bedrijf over tien jaar nog bestaat, TomTom zou maar drie jaar vooruit kijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond