Deel dit artikel
-

Top-5 Full service internetbureaus

Winnaar: eFocus

  1. eFocus
  2. Fabrique
  3. Clockwork
  4. LBI Lost Boys
  5. Tam Tam

eFocus
Medewerkers: Ruim 80
Jaaromzet: 8,5 miljoen
Klanten: Rabobank, TomTom, Estée Lauder, NVM, EMI Music, Chrysler Nederland, PGGM
Locaties: Utrecht, Amsterdam
Ranglijstpositie vorig jaar: Niet in top-5

[begin advertorial]

[einde advertorial]

Niet alleen de naam van het bureau laat zien waar ze voor staan. Volgens Auke van Urk heeft het hele bureau vooral in het afgelopen jaar laten zien dat ze staan waarvoor ze zeggen te staan. “Online effect”, aldus de directeur van eFocus, dat volgend jaar tien jaar bestaat. “Dat deden we in vorige jaren ook al, maar toen waren we nog een stukje kleiner. Het afgelopen jaar zijn we heel hard gegroeid en hebben we veel meer opdrachtgevers erbij gekregen die onze missie ervaren hebben.” Anderhalf jaar geleden werd het bureau Krem overgenomen, dat gespecialiseerd is in social media, volgens Van Urk “omdat we daar destijds al een grote toekomst voor zagen”. Daarnaast investeert eFocus “nadrukkelijk” in CMS-systemen.

Opdrachtgevers roemen volgens de eFocus-directeur vooral de flexibiliteit, de reactietijd en de nuchtere aanpak van het bureau met vestigingen in Utrecht en Amsterdam. “We gaan niet alleen echt keihard aan de slag om de doelstellingen van onze opdrachtgevers te bereiken, want daaraan zijn we committed, maar we denken ook aan de klant van onze opdrachtgevers: we denken mee, leven ons in en zijn begaan met onze opdrachtgevers.”

Een ander belangrijk aspect van de unieke dienstverlening van eFocus is wat hem betreft “het overzien van de hele problematiek van online marketing”. Van Urk: “Van concept tot hosting, we hebben alles in huis. En we doen niet alleen corporate maar ook veel campagnematig werk.” Hoewel: “er zijn wel grenzen aan full service” want zaken als videoproductie, fotografie en contentproductie doen ze niet. “Onze mensen zitten hier in projectteams te werken, dus we kunnen alle disciplines overzien. Dat levert veel minder overhead en strubbelingen op tussen de verschillende disciplines omdat we dat als geheel aanbieden.”

Van Urk zegt graag kennis te delen met opdrachtgevers, bijvoorbeeld via maandelijkse kennissessies, dus bang om zijn klanten ‘te wijs’ te maken is hij niet: “Als zij slimmer worden, worden wij ook slimmer en kunnen we samen betere dingen maken.”

Deel dit bericht

18 Reacties

Piet Schrijvers

Is dit een commercial/advertorial of een redactioneel stuk?

Francien

Da's wel raar: de NVM is gillend bij ze weg gelopen en dat al in het begin van het traject..

maarten

ah beetje het type hard schreeuwen dat ze ergens voor werken, als je dan gaat kijken blijft er weinig over. Neem bijv Ernst & Young accoount: een van de vaders van die heren is daar hoofd communicatie. Die maarten stichting sponoren ze zelf, en om een chrysler dealer voor de camera wat positiefs te laten zeggen (chrysler zat toch bij bookmark) is toch niet heel moeilijk. Hilarisch: die regardz.nl commercieel directeur: als die website converteert dan hang mij dan maar aan een boom…

anoniem

Als ze echt zo full service zijn, hoezo weet ik dan dat onder mediastrategie en -inkoop van drie van de genoemde klant niet door hun geschiedt. Zijn ze daar misschien niet zo goed in en zien hun klanten dat ook in?

Marc-Paul Brandt - directeur eFocus

We zijn bij eFocus erg blij met de nummer 1 positie dit jaar in de Emerce 100. Aan de reacties te zien vangen we nu opeens ook wat meer wind 😉 Prima. Alle kritiek en feedback is welkom. Daar staan we open voor. Wil je een goede discussie voeren dan doen we dat graag met open vizier. Anoniem met modder gooien is erg makkelijk en voor ons is het moeilijk om daar zinvol op te reageren. We zouden daarom graag iedereen willen uitnodigen om kritiek te onderbouwen. Met argumenten en met een afzender. In antwoord op de reacties: @Piet Schrijvers Het filmpje betreft een advertorial. Dit staat duidelijk boven het filmpje en tevens in de titel van de Youtube video zelf. We maken graag van deze feestelijke gelegenheid gebruik om onszelf onder de aandacht te brengen 😉 Over het algemeen zijn we daar vrij bescheiden in. De advertorial is overigens niet gescript. Het zijn oprechte meningen van onze klanten. @Francien Hoe wil je dat we hierop reageren? ?Gillend wegrennen? is feitelijk onjuist. Wanneer relaties be?indigd worden dan liggen hier vaak verschillende redenen aan ten grondslag en doorgaans niet te wijten aan ??n specifieke partij. Dat is nu ook het geval en verder is dit iets tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. @Maarten Ernst & Young is al vanaf het begin (2000) een opdrachtgever van eFocus. Je opmerking over het hoofd communicatie is feitelijk onjuist en persoonlijk kwetsend aangezien mijn vader 5 jaar geleden is overleden. We zouden je willen vragen om je feiten te controleren (mocht dit lastig zijn mag je ons gerust bellen of mailen). Ook dit jaar was eFocus weer sponsor van de MaartenMemorial. Een stichting die jaarlijks een evenement organiseert om k?nkerpati?nten een dag te laten vergeten dat ze ziek zijn en om geld in te zamelen voor de Daniel Den Hoed kliniek. Hoe kan je beter sponsoren dan onze passie voor online effect in te zetten voor de website van MaartenMemorial die als doel heeft geld inzamelen?  Sven Fremeijer is Marketing Manager van Chrysler Nederland en geen dealer, wederom een feitelijke onjuistheid. @Anoniem Full service wil bij ons zeggen dat we het brede spectrum van diensten verlenen op het gebied van websites, internet marketing en optimalisatie. Dit wil niet zeggen dat we dit bij elke opdrachtgever ook daadwerkelijk doen. We doen graag goed waar we voor worden gevraagd en vinden het leuk om samen te werken met andere partijen. Dit benoem ik overigens ook zo in de video.  Voor direct feedback kan je mij uiteraard ook mailen (marc-paul.brandt@efocus.nl) of bellen (06-27022261).

Navid

Allereerst proficiat Marc-Paul. Best grappige reacties die worden geplaatst om wellicht je "concurrent" niet het beetje succes te gunnen die ze verdienen. Er wordt hard gewerkt bij dit bedrijf en met de nodige professionaliteit en kennis, dat blijkt ook uit de klanten waar eFocus voor werkt. Beetje jammer van de reacties maar ach gebrek aan volwassenheid met een beetje jaloezie wellicht? 

richard

Gefeliciteerd Auke en collega's.Jullie hebben er hard voor gewerkt en waren er al vroeg bij. Er staan wederom een hoop mensen aan wal. Dit artikel was journalistiek gezien sterker geweest als het alle kandidaten had uitgelicht en de keuzecriteria had doorgenomen. Geniet ervan!

Marco

vorig jaar was strawberries nr 1 internetbureau en nu staan ze niet in het top 5 lijstje: dat zegt veel over dergelijke lijstjes. Zoek je op 'efocus' op emerce.nl dan kom je letterlijk 0 berichten tegen in de afgelopen 10 jaar.  Lijstjes zijn leuk als je erin staat en jammer als je er niet in staat: het gaat er met name om hoe extreme efocus hier mee omgaat. Waar de irritatie zit is de wijze waarop ze ermee omgaan: voor 10.000 euro een pagina in de emerce 100 kopen, een banner bombardement op emerce.nl en dan nog een 'noviteit' met dat promo filmpje, met dat gladde mannetje met zijn bril. Het lijkt wel of ze heel lang in een hoekje in het donker hebben gezeten en een enorme urge hebben om iets van zicht te laten horen. @directeur efocus:- werkte je vader bij Ernst & Young? geef eens antwoord. - je bent hoofdsponsor van maarten memorial als hoofdsponsor, een emailingkje voor guus meeuwis verzenden, en dan die medailles van Ernst & Young: je doet een claim als online rendement te leveren maar nergens maken jullie de cases concreet of rond: hard schreeuwen, geen bewijslast. Jullie viral van Don diablo verdiende respect: daar liet je mee zien wat je in huis hebt. Deze 'emerce inhaak campagne' maak je jezelf volstrekt belachelijk mee er zijn 20 top 5 rubrieken en maar 1 schreeuwer en dat zijn jullie, jammer jammer. Ik zou de focus houden op klanten: hetgeen Francien hierboven aangeeft over klanten die bij jullie wegrennen staat niet op zichzelf bij efocus dit jaar: er zijn meer klanten weggerend dit jaar.

Eerlijk over omzet

@Directeur:Over die claim van 8,5 miljoen: maak dat eens hard efocus: is dit efocus BV of de hele 'efocusgroep BV'? Een KvK uitdraai laat weinig zien en als ik in twitter wat vragen stel blijken er geen 80 mensen te werken (wel in de groep maar niet bij het webbureau). Waarom toch zo schreeuwen inderdaad? Spyker past wel bij je als bedrijf: veel schreeuwen en weinig produceren.

Jan

Nou nou, sommige mensen laten zich wel kennen. Wat een jaloezie spreekt er uit jullie verzuurde reacties! EFocus is een snel groeiende club creatieve, professionele en heel erg hard werkende mensen.

hulp

@Marco Ga eens professionele hulp vragen ajb. Volgens mij ben je een beetje ziek in je hoofd dat je dit op deze wijze durft te vragen… "@directeur efocus:- werkte je vader bij Ernst & Young? geef eens antwoord."

Joost

Zolang niet duidelijk is wat de basis is van dit soort lijstjes kunnen we ze net zo goed negeren. Waarop scoort efocus goed? en wat hebben ze afgelopen jaar anders gedaan zodat ze nu op 1 staan? Zolang dit soort zaken niet helder zijn, lok je bovenstaande (soms wat ongenuanceerde) discussies uit. Dat Efocus gewoon reclame wil maken lijkt me logisch. Ik zou hier eerder de redactie van Emerce op willen aanspreken……

geen idee

@Joost "Zolang niet duidelijk is wat de basis is van dit soort lijstjes kunnen we ze net zo goed negeren"  Waarom doe je dat dan ook niet?  @Marco, Ik hoop dat jij geen geen ondernemer wordt later of bent want anders zie ik je zowieso nooit in de top eindigen gezien je denkt dat financiele informatie vrijgeven doodnormaal is. Onbeschoft vraag overigens.  Voor de rest weer jammer van de reacties.

Marcel van der Heijden

@Marc-Paul en de andere mensen bij eFocus: gefeliciteerd met de nummer 1 notering! Jullie hebben er hard voor gewerkt en het is daarom ook meer dan verdiend. Veel waardering ook voor je zeer sportieve reactie op al het commentaar.  @Francien @Maarten @Anoniem @Eerlijk Over Omzet: jullie reacties getuigen van weinig inhoud, jaloezie en missen alle professionele omgangsvormen. Durf gewoon eerlijk te vertellen wie je bent, waar je werkt en wat de achtergrond van je opmerking is of waar je je informatie op baseert.  @Marco voor jou nog even een speciale opmerking. Jouw reactie kan ik niet anders omschrijven als "hufterig" en "asociaal". Als je niet op een normale manier in dit soort discussies kan mengen, reageer dan gewoon liever niet. Volgens mij had Beatrix een mooi stuk in haar kersttoespraak wat precies op mensen zoals jij sloeg.

Koos koets

eFocus gefeliciteerd! Jammer dat er direct zo'n agressieve toon wordt aangeslagen in de reacties, waar is dat voor nodig. Is er jullie iets aangedaan door eFocus? Ik begrijp het niet. Zelf ben ik toevallig wel een keer afgewezen in een sollicitatietraject bij eFocus maar daar ben ik alleen maar dankbaar voor. Ik ben toen voor mezelf begonnen en we zitten nu bijna met 20 man waarvoor nogmaals dank!

Concurrent

Marc Paul Brandt: de stille kracht binnen de PIBN die nooit iets zegt maar alsmaar alles opzuigt in de meetings. Tja… Gefeliciteerd dat je een keer zo'n moment hebt. De kritiek is te hard maar er zit wel een kern van waarheid in: je hoort nooit niks van efocus en als je dan in een lijstje staat komt er zo'n media offensief dat de lezer gebombardeerd wordt. Het lijkt wel of jullie bevrijdt werden van iets wat eruit moest, prima! Maar de volgende keer wat ingetogener had het allemaal wat serieuzer gemaakt, dat videootje was te, die banner een schreeuw om aandacht etc. Prestaties voor o.a. econcern en Raet waren er ook niet naar. Kom op jongens daar nog veel te leren!

Woorden zonder inhoud

Efoocus is hoofdsponsor van emerce conversion event maar hebben daar dan geen sprekers…. zie http://www.conversionevent.nl . Dezelfde case als eind dec met dat banner offensief: hard schreeuwen maar geen inhoud of cases kunnen leveren…..

Elles

@efocus Gefeliciteerd! Misschien inderdaad een idee om wat meer kennis te delen?Sharing is caring :) … en ook meteen goede PR natuurlijk. ;) @redactieLijstjes kunnen uitgebreider met groei per variabele en top 5 op basis van die gemiddelde groei van al die objectieve kenmerken bij elkaar ten opzichte van jaar ervoor (bijv. FTE , omzet, winst vanuit gepubliceerde jaarrekening, leverage, vestigingen, type dienstverlener) Zal dan echt een must-have offline editie worden! Groetjes van Elles

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond