Deel dit artikel
-

Topinvesteerders voor 40 miljoen in Jawbox

Deutsche Telekom, Kleiner Perkins Caufield & Byers en Yuri Milner persoonlijk steken veertig miljoen dollar in het bedrijf Jawbone dat headsets en speakers maakt voor mobiel gebruik.

Voor de meeste participanten is dit een financiële participatie, maar bij Deutsche Telekom ligt dat anders. Niet enkel omdat de investering in Jawbone niet vanuit zijn T-Ventures wordt gedaan maar vanuit het concern, maar ook vanwege de verklaring over de participatie.

Het blijkt namelijk dat het Duitse telecomconcern, vermoedelijk via dochter T-Mobile, de gestileerde Jawboneproducten als retailer in Europa op de markt gaat brengen. De gewilde audioproducten moeten een lokkertje worden voor Europeanen om naar een T-Mobilezaak te gaan en niet naar een concurrent. HTC voert een vergelijkbare strategie middels zijn participatie in koptelefoonmaker Beats by Dr. Dre.

De twee andere nieuwe investeerders zijn Kleiner Perkins Caufield & Byers, dat zijn online imago tracht op te poetsen, en de oprichter van de Russische online gigant DST Yuri Milner. Digital Sky Technologies (DST) is beursgenoteerd eigenaar van de grootste bedrijven op het gebied van search, communicatie, e-commerce en social networking. Daar komt bij dat het relatief grote belangen in onder meer Facebook en Zynga heeft.

In totaal ontving Jawbone in de afgelopen jaren 210 miljoen dollar voor productontwikkeling, marketing, verkoop en expansie. De eerdere investeerders zijn partijen met klinkende namen: Andreessen Horowitz, Khosla Ventures en Sequoia Capital.

Belangstellenden voor Jawboneproducten hoeven niet te wachten tot T-Mobile de producten in zijn schappen legt. Het Amerikaanse bedrijf heeft verscheidene lokale Europese webshops op zijn .com-site.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond