Deel dit artikel
-

Topproduct.nl geeft zakelijke gebruiker een stem

Elsevier bedrijfsinformatie lanceert vandaag het b-to-b concept topproduct.nl, dat bestaat uit een site en een kwartaalblad. Ondernemers uit het MKB kunnen via de site topproduct.nl hun mening geven over producten die zakelijk van pas komen en elkaar zodoende de verkooppraatjes van fabrikanten besparen. 500.000 abonnees zullen het kwartaalblad, dat het kijken, stemmen en kopen online moet stimuleren, vanaf deze week gratis ontvangen.

"Vaak zie je dat het met technische productgegevens fout gaat. Je wilt iets kopen en je doet je best je goed te informeren. Je lijkt vervolgens ook zinnige overwegingen te maken en toch heeft je buurman uiteindelijk een PDA die vier maal meer geheugen heeft. Maar wat kun je er aan doen, waar haal je anders je informatie vandaan dan van de verkoper? Dat is nou het voordeel van topproduct.nl, dat het deels voorbijgaat aan de productinformatie en zich richt op gebruikersinformatie. Want dat is wat de markt ervan vindt en dat is toevallig wel je buurman", legt uitgever Marcel Hoes uit. "Daarnaast is het ook aardig voor de fabrikant om eens te horen wat de gebruiker werkelijk vindt."

Topproduct.nl richt zich op zeventig onderwerpen, gerangschikt in acht categorieën (auto, communicatie, computer, diensten, financiën, kantoor, lifestyle en media), en hanteert daarbij alternatieve beoordelingsfunctionaliteiten als degelijkheid en uiterlijk. Hemmo Vriend, bedenker van het concept en voorheen uitbater van Dubbele.nl, 'dé online opiniepeiler van Nederland': "Zolang een product nationaal verkrijgbaar is, kunnen daar onderwerpen aan toe worden gevoegd. Maar dat is afhankelijk van de input van de gebruikers, want dat is onze opzet. De redactie vervult slechts een bijsturende functie. De wisselwerking tussen de site en het blad bestaat in de praktijk bijvoorbeeld uit het publiceren van de online rankings in het blad en het plaatsen van redactioneel commentaar op het web. Zo ontstaat er nog meer interactiviteit."

Zo vervult het foliogedeelte ook qua communicatie een extra functie. Want behalve dat de doelgroep via radio 1, 2 en 3 en advertenties in de andere vakbladen van Elsevier bedrijfsinformatie benaderd worden, vormt het kwartaalblad een extra reclamemedium. "Je kunt natuurlijk heel hard schreeuwen en een rondje Nederlandse massamedia doen, maar zo werkt het niet met ondernemers. Het blad is wat dat betreft een uit de kluiten gewassen extra middel om traffic te genereren", aldus Hoes.

De initiatiefnemers van Elsevier's nieuwste speeltje – uitgeefdirecteur internet Paul Verhoeff kreeg 2,8 miljoen gulden voor de ontwikkeling, lancering en exploitatie van het concept – hebben geen uitgebreid vooronderzoek gedaan, omdat via bestaande titels al duidelijk was geworden dat er vraag en aanbod naar andersoortige productinformatie was en is. Bovendien reageerden adverteerders meer dan enthousiast, volgens Hoes: "Ja, die begrepen het meteen. En realiseer je wat voor marktgegevens hier op den duur uit te halen zijn." Ook is er (nog) geen concurrentie. Vriend: "Er zijn wel productvergelijkssites op basis van prijs en techniek en er zijn sites die gebruikers belonen voor hun mening, maar dat is natuurlijk altijd gevaarlijk."

Inkomsten uit de site, die sinds maart operationeel is, worden verkregen via banners, advertorials en vooral doelgroepgerichte promoties. Te zijner tijd verwacht Vriend met topproduct.nl ook contentleverancier voor andere sites te worden en zou het heel goed kunnen dat de techniek wordt ingezet voor andere peilingen. Het blad moet in principe alleen verdienen aan advertenties, maar dat is tot nu toe geen probleem. "Ik ga geen bedragen noemen, maar als ik zeg dat het blad nu al winstgevend is, terwijl het gratis wordt verstuurd naar 500.000 mensen, dan kun je je wel voorstellen dat het financieel goed gaat", knippert Hoes met zijn ogen.

Momenteel worden per dag circa 12.000 pagina's op topproduct.nl opgevraagd en dit moet binnen een jaar gestegen zijn naar 100.000. Daarvoor zijn zo'n 10.000 à 15.000 bezoekers nodig, terwijl zestig tot zeventig procent van de MKB'ers al online is: dat belooft dus wat. Maar volgens Vriend zit 'em de kracht vooral in het concept zelf: "Omdat de gebruiker bepaalt wat er gebeurt en direct resultaat ziet." Zonder dat het overigens de bedoeling is dat er producten worden afgekraakt. Hoes: "Het is natuurlijk waar dat je de site ook heel goed als en voor de consument kunt gebruiken, maar wij willen geen consumentenbond zijn. Het uitgangspunt van topproduct is en blijft dat de ondernemer iets goeds wilt kopen. Anders hadden we het product.nl moeten noemen."

Deel dit bericht

1 Reacties

a.m. smit

Hallo er worden elke maand een bedrag van mijn rekening
Nr. 136102352 afgehaald.
Dit wou ik graag stopzetten.
Het betreft nr.trxid*xnrzycnq naar rekening nr.159462886

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond