Deel dit artikel
-

Trendbox: Aantal internetgebruikers groeit niet meer

Het internetgebruik in Nederland is de afgelopen drie maanden gestabiliseerd. De groei is eruit, zowel wat het aantal mensen online betreft , als het aantal keren dat ze online gaan. Dat concludeert onderzoeksbureau Trendbox . Uit cijfers van Nielsen//NetRatings blijkt ook dat het gebruik procentueel stabiliseert, maar het aantal internetters neemt volgens dit onderzoeksbureau nog wel toe.

Trendbox brengt sinds 1994 het internetgebruik in Nederland in kaart. Het doet dit ieder kwartaal. De cijfers die Trendbox nu bekend heeft gemaakt zijn gebaseerd op een telefonisch onderzoek onder 2000 Nederlanders van 16 jaar en ouder, gehouden in februari.

De onderzoekers concluderen dat 55 procent van de Nederlanders boven de 16 jaar inmiddels online is, een percentage dat niet gestegen is ten opzichte van het vorige meetmoment, drie maanden geleden. Van de jongeren onder de 25 jaar was 90 procent ooit online, een aantal dat volgens Trendbox nauwelijks meer kan stijgen. Onder ouderen is er ook geen groei waar te nemen.

Ook in internetgebruik is er geen groei, aldus Trendbox. "Ruim" 40 procent van de Nederlanders is minstens 1 keer per week online. Tijdens het vorige meetmoment was dit 40 procent. Van de frequente gebruikers is een op de vijf 50 jaar of ouder, twee op de vijf is vrouw.

Trendbox stelt dat de mogelijkheid om producten en diensten via internet aan te schaffen geen stimulans voor internetgebruik betekent. Volgens het onderzoeksbureau heeft driekwart van de internetgebruikers nog nooit iets online aangeschaft. De afgelopen drie maanden kocht 10 procent van de internetters iets online, aldus de onderzoekers.

Volgens Trendbox worden internetters niet alleen afgeschrikt door angst voor transacties via internet. Internetters vinden het aanbod relatief beperkt, prijzig en ondoorzichtig. Potentiële kopers gaan relatief vaak op zoek naar de aanbieder met de gunstigste voorwaarden en kopen vervolgens het product in de winkel.

Uit onderzoek van Nielsen//NetRatings blijkt dat de internetpopulatie in de periode december 2000 tot en met februari 2001 juist is gegroeid, van 7,2 miljoen naar 7,9 miljoen mensen. Het aantal mensen uit deze groep dat in de onderzochte maand daadwerkelijk online was, is de afgelopen maanden stabiel gebleven. Het schommelt rond de 50 procent. Wat betekent dat er procentueel geen stijging is in het aantal mensen dat de afgelopen maand online is geweest, maar absoluut wel.

Nielsen//NetRatings gaat bij het onderzoek uit van een doorlopend onderzoek onder huishoudens die thuis toegang hebben tot internet. Het onderzoek kent daarom een lagere leeftijdsgrens van de respondenten, namelijk vanaf 2 jaar.

Deel dit bericht

1 Reacties

Paul Smit

Ik denk dat het aantal internetgebruikers nog wel zal toenemen maar nu in een wat rustiger tempo dan voorheen. Wat dramatisch zal afnemen is de tijd dat de gemidd. internetter online is. Dat heeft een aantal redenen. Allereerst de beperkte beschikbaarheid van breedband. ADSL had al 2 jaar geleden gemeengoed moeten zijn. Kabel is achterhaald en feitelijk geen optie meer. Dan de prijs van het internetten. Wie echt actief gaat internetten en niet over ADSL of kabel beschikt schrikt zich te pletter van zijn telefoonrekening. En dan het aanbod van content. Veel bedrijven vergeten hun sites regelmatig te updaten. Kopen via internet is ook te veel als de nieuwe toekomst gezien. Nu het publiek ook de keerzijde van het online winkelen (onbetrouwbare leveranciers, gestolen creditkaartnummers enz,) ervaren heeft haakt men massaal af. Het chatten, dat eerst zo'n grote hype onder de jongeren was, zal weldra afnemen, de lol en spanning is eraf. Zo gaat dat met nieuwe verworvenheden. Wat overblijft is een machtig medium als je snel op zoek naar informatie bent. Prijsvergelijkingen is ook zoiets waar internet een goed hulpmiddel bij kan zijn. En voor actieve computergebruikers is internet natuurlijk belangrijk voor informatie over programma updates en tech.info. Maar de belangrijkste, niet meer weg te denken verworvenheid van internet is e-mail. We moeten echter oppassen dat e-mail niet de nek wordt omgedraaid omdat Big Brother via een slinkse wetgeving controle over onze post wil krijgen. Het verbaast me dat de internetgemeenschap niet massaal onze regering op andere gedachten probeert te brengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond