Twintig miljoen dollar moet DrKoop redden

DrKoop.com , één van Amerika's grootste gezondheidssites, lijkt van een faillissement gered. Met nog eens een kapitaal-injectie van twintig miljoen dollar, neemt het bestuur van investeerder Prime Ventures de dagelijkse leiding over. Dit nieuwe team zal binnen enkele maanden orde op zaken moeten stellen.
In de gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers stond immers nog een verlies van meer dan veertig miljoen dollar, tegenover een omzet van nauwelijks 2,5 miljoen dollar. Dat was weliswaar een verdubbeling van de omzet, maar het bedrag blijft marginaal. Als het managementteam geen nieuwe inkomstenbronnen aanboort, zal over enkele maanden de stekker er alsnog uit moeten. In juni 1999 haalde DrKoop 88,5 miljoen dollar op bij een beursgang, maar dat bleek geen garantie voor succes. Dat geld is inmiddels opgestookt.
Het nieuwe geld komt van Prime Ventures, JF Shea Ventures, Cramer-Rosenthal-McGlynn en RMC Capital. Op het allerlaatste moment is besloten de site een langer leven te gunnen. Gisteren overwoog het bedrijf nog om extra aandelen uit te brengen om zo weer verder te kunnen. Het nieuwe managementteam heeft nog geen plannen voor een aangepaste strategie naar buiten gebracht.
Daarnaast loopt binnen het bedrijf ook nog een onderzoek van de SEC, de Amerikaanse economische commissie, naar de eventuele misleiding van investeerders in het verleden. De beschuldigingen zijn echter nergens op gebaseerd, vindt het bedrijf. Tegen DrKoop zijn al meerdere rechtzaken aangespannen over dit onderwerp.
Vestigingsplaats Austin in Texas lijkt meer en meer een dotcom-spookstad van het wilde westen te worden. Afgelopen week sloot Living.com hier de deuren, terwijl ook CarOrder moet inkrimpen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Ton Smit
Zou best eens wat reacties willen zien van uitbaters van Nederlandse gezondheids-sites en zorgportalen.
Jan Hein de Waal Malefijt
Ton,Bovenstaand bericht over DrKoop.com wijkt m.i. niet af van berichten over andersoortige sites. Net als in elke branche, zullen ook in de eHealth-hoek bedrijven, sites en concepten sneuvelen. De vraag waar het gouden gezondheidsei te vinden is kan ik natuurlijk niet beantwoorden, maar ook die vraag is voor gezondheidssites niet anders dan voor andere sites. Wel denk ik dat de specifiek doelgroep gerichte aanpak van WebMD/Healtheon uiteindelijk meer op kan gaan leveren dan de veredelde DrKoop apotheek. Nu is de 'Teen Sex Behaviour Calculator' nog leuk, maar kwalitatief hoogwaardige gezondheidschecks, -planners en -tests worden straks de norm (waarbij goede content en producten overigens vanzelfsprekend moeten zijn). Mensen vertrouwen hun allerkostbaarste bezit alleen toe aan serieuze, vertrouwenswekkende partijen. Ik sluit niet uit dat overheid, (ziektekosten)verzekeraars en (sport)clubs dan de beste kaarten hebben. Dr. Koop is dan al lang met pensioen…