Deel dit artikel
-

Twitter gaat concurrentie aan met ontwikkelaars

Twitter wil zich meer gaan richten op eigen mobiele applicaties die secundaire diensten voor de microbloggingdienst ondersteunen. Het bedrijf liet onder meer weten dat bijvoorbeeld een eigen url-verkorter in Twitter niet meer dan logisch is.

Deze strategie deed twitter CEO Evan Williams uit de doeken op de Twitter-ontwikkelaarsconferentie Chirp.

Eerder deze maand lanceerde de startup een eigen Twitter-client in de vorm van een Blackberry-applicatie. Daar kwam nog eens bij dat Twitter een van de populairste Twitter-applicaties voor de iPhone overnam de afgelopen week.

Volgens de CEO is ghet mobiele speelveld te belangrijk voor Twitter om daar geen eigen applicaties voor te maken. Hij haalde nieuwe gebruikers aan die met de vele keuze in applicatiewinkels door de bomen het bos niet meer zien. Twitter wil, kortom, niet alleen inzetten op het web, maar ook mobiel meer in controle houden.

Sinds Twitter de nieuwe Blackberry applicatie lanceerde, zijn er via dit kanaal als 100.000 nieuwe leden bijgekomen in drie dagen. Bijna twee procent van alle tweets komt inmiddels van deze Twitter-client.

Op de bijeenkomst werd ook bekend dat inmiddels 75 procent van al het verkeer naar Twitter uit clients komt van derde partijen. Van alle tweets wordt 60 procent vanuit een externe client geschreven. Op dit moment zijn er 100.000 geregistreerde applicaties van externe ontwikkelaars.

Nu Twitter zich meer richt op eigen applicaties zullen investeerders zich twee keer achter het oor krabben, voor ze in een startup investeren voor een Twitter-dienst.

Deel dit bericht

1 Reactie

Danny Mekic'

Twitter wordt gedwongen deze stap te zetten. Allerlei applicatieontwikkelaars bouwen een 'schil' om de dienst heen, en verdienen geld (zo integreerde Echofon Google-advertenties) middels het weergeven van advertenties in de gebruikers hun interface of time-line. Als Twitter dat straks ook gaat doen, dan gaat het natuurlijk mis – los van de vraag of het adverteerders blij maakt dat ze zo weinig controle hebben over de reclame-uiting… Spannende tijden dus! Hopelijk houdt Twitter de ontwikkelaars te vriend.(revenue-sharing?.. als inkomsten worden gegenereerd door Twitter via een door een derde gebouwde applicatie, zou het z??r chique zijn als de applicatie-ontwikkelaar een substantieel deel van de inkomsten ontvangt..)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond