Deel dit artikel
-

Twitter Nederland peilt tv-zenders over Amplified Tweets

Twitter spreekt met Nederlandse tv-zenders en programmamakers om een nieuwe reclamevorm, passend bij het second screen, voet aan grond te geven. De eerste proeven met Samsung en de NOS verliepen succesvol.

“In de V.S. lopen al tientallen campagnes op televisie en Twitter. In Nederland waren wij de eerste met onze Olympische campagne #dichtbijhetvuur“, zegt marketingbaas Geert Mol van Samsung. “Met versterkte tweets krijg je de mogelijkheid een bericht van een ander te sponsoren. Per tweet kijk je welke je wilt versterken naar de mensen op wie je je richt. Bij hen verschijnt hij dan bovenin de timeline.”

Samsung gebruikte hiervoor de tweets en ingesloten video’s van NOS Sport. Pakkende tweets van @nossport zette Samsung door naar Nederlandse timelines.

Deze vorm van promoted tweets leverde Samsung zeven miljoen weergaves op en vijfhonderdduizend interacties op Twitter. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde interactieratio op Twitter, zegt Marc de Vries. De directeur van de Amerikaanse socialmediadienst in Nederland zegt dat het gemiddelde tussen de twee en drie procent ligt. Samsung kwam uit op 7 procent.

Samsungs contentpartner NOS Sport zag zijn twitterbereik tijdens de Olympische Spelen dermate stijgen dat het aantal volgers met 75 procent groeide in die twee weken.

Met deze bereiks- en interactiecijfers gaat De Vries langs RTL, SBS, de Publieke Omroep en mediabureaus. “De tarieven zijn nu nog betrekkelijk laag, dus wie wil Twitteradverteren in de context van televisieprogramma’s moet nu instappen. We verkopen het als partnership tussen tv-zender en Twitter. Daarbij wordt gezocht naar unieke content die zij kunnen uitzenden op Twitter. Vervolgens kun je kijken welke adverteerder erbij past.”

Amplified Tweets is nog geen jaar op de Amerikaanse markt beschikbaar. In Nederland presenteert het bedrijf nu de eerste ervaringen en cijfers.

Samsungs Geert Mol: “Het gemiddeld bestede bedrag per engagement is lager dan normaal. Het is nu overwegend een merkbouwend middel. We hebben nog te weinig ervaring om het te kunnen terugrekenen naar sales.”

Foto: Kevin Krejci (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond