Deel dit artikel
-

Reclametarieven op Twitter blijven dalen

De reclametarieven op Twitter dalen van kwartaal op kwartaal en het bedrijf vindt dat juist een goede zaak. “We verwachten ook dat de kosten per interactie zullen dalen’.

Voor adverteerders moet dat als goud in de oren klinken, dalende tarieven bij een medium waarvan het bereik groeit. Dat is bij Twitter het geval, zo blijkt uit documenten die bij de beurstoezichthouder werden gedeponeerd.

Quartz.com zocht naar de prijsontwikkeling van de reclametarieven, vond ze hier op pagina 50, en maakt daar onderstaande grafiek mee.

De verklaring voor deze neerwaartse prijsontwikkeling is eenvoudig. Het aantal gebruikers van Twitter en de intensiteit van gebruik stijgen harder dan het tempo waarmee adverteerders het platform omarmen. Het aanbod groeit sneller dan de vraag. Daardoor dalen de reclametarieven die, net als bij Google, via een veiling tot stand komen. De winnende adverteerder betaalt het het een na hoogte, dus net verliezende bod, plus een cent.

Twitter definieert de reclameverkopen in termen van bekeken timelines, in de mate waarin die worden geëxploiteerd. Daarin zat in het laatste kwartaal van afgelopen jaar een dip. Het aantal gebruikers bleef ongewijzigd en op een stabiel tempo toenemen.

“De daling van de kosten per interactie”, het klikken op een commerciële tweet “zorgt ervoor dat bestaande en nieuwe adverteerders de Promoted Tweets interessanter zijn gaan vinden. Dat geldt voor grote internationale adverteerders maar net zo goed voor het kleinbedrijf met kleine budgetten. Omdat we blijven investeren in onze technologie kan de prijs per interactie op ook langere termijn blijven dalen.”

Foto: Garrett Heath (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond