Deel dit artikel
-

Twitter realiseert omzet- en abonneegroei

Twitter realiseerde in het vierde kwartaal 24 procent meer omzet, terwijl het aantal dagelijkse actieve gebruikers met 9 procent steeg ten opzichte van 2017.

De omzet ging (pdf) van 732 miljoen dollar in 2017 naar 909 miljoen in het vierde kwartaal. De winst van 141 naar 244 miljoen (255 miljoen volgens GAAP regels). Het handelsresultaat bedroeg 397 miljoen dollar, 44 procent van de totale omzet.

Het gros van de omzet, 791 miljoen, komt van advertenties. De advertentie-omzet is daarmee 23 procent hoger dan een jaar geleden. Vooral video advertenties doen het goed. Aan datalicenties houdt Twitter een bescheiden 117 miljoen over, 35 procent meer dan in 2017.

In heel 2018 was Twitter voor het eerst winstgevend (1,2 miljard dollar), terwijl in 2017 nog een verlies van 108 miljoen werd geleden.

Het aantal maandelijkse actieve gebruikers steeg van 321 naar 326 miljoen, vooral buiten de VS. Echter, ten opzichte van het derde kwartaal is het aantal gebruikers juist weer afgenomen.

In de vorige twee kwartalen schatte Twitter zijn abonneegroei telkens verkeerd in. Deels kwam dat ook doordat het bedrijf een hoop nepgebruikers en bots heeft verwijderd.

Twitter overweegt om gebruikers tweets te laten bewerken. Dat vertelde CEO Jack Dorsey een dezer dagen in een radio-interview. De originele versie blijft dan nog wel zichtbaar.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond