Deel dit artikel
-

Uitgever Sanoma op overnamepad

De Europese uitgever Sanoma ‘schaalt de fusie- en overnameactiviteiten op’ en richt zich daarbij in het bijzonder op online activiteiten. Dat zegt het bestuur in de toelichting op de kwartaalcijfers. De Nederlandse digitale advertentieomzet steeg met 7 procent.

Vanochtend publiceerde de Finse uitgeverij de resultaten over het derde kwartaal. De helft van de concernomzet is afkomstig uit het thuisland. De andere helft overwegend uit de EU.

In de toelichting op de cijfers zegt het bestuur dat het zijn online activiteiten en investeringen gaat intensiveren. Vier terreinen staan daar in centraal: verticals (gespecialiseerde sites), product- en prijsvergelijkingssites, rubrieksadvertentiesites en game platformen.

Afgelopen kwartaal kocht Sanoma de Hongaarse vergelijkingssite Olcsobbat.hu. Hoe de investeringen verder over Europa worden verdeeld, melden de Finnen niet.

De tijdschriftentak, waar ook de Nederlandse print en online activiteiten onder vallen, boekte afgelopen kwartaal een omzet van 266 miljoen euro. Dat is iets meer dan eenderde van de totale kwartaalomzet van 700 miljoen die de vijf divisies samen boekten.

De kwartaalomzet van Sanoma Magazines daalde 12,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat van de tijdschriftentak zakte met 26,8 procent tot 23,1 miljoen euro.

Nederland droeg in de eerste negen maanden van 2009 voor 354,5 miljoen euro bij aan de omzet. De daling van 17 miljoen ten opzichte van het jaar ervoor komt overwegend uit dalende advertentieverkopen bij papieren titels. Omgerekend naar het kwartaal ligt de omzet van Sanoma Uitgevers ergens tussen de 100 en 125 miljoen euro.

Online advertentieverkopen bleven over de hele linie nagenoeg ongewijzigd. In de tijdschriftengroep boekt enkel Nederland groeicijfers. Nadere details zijn niet gepubliceerd, behalve de melding dat de online advertentie-omzet hier met 7 procent steeg.

De koers van het aandeel Sanoma stond aan de beurs in Helsinki halverwege de ochtend 5 procent hoger.

Foto: carbonnyc (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Noturban

"Vier terreinen staan daar in centraal: verticals (gespecialiseerde sites), product- en prijsvergelijkingssites, rubrieksadvertentiesites en game platformen. In Nederland is Sanoma amper actief op deze gebieden". Kom Emerce doe je huiswerk! Check het Ilse/Sanoma digital platform. Ik denk dat Nederland als voorbeeld wordt gezien voor Finland

Erwin Boogert - Emerce

Je hebt volledig gelijk. Was fout, is gecorrigeerd. Gaat niet om huiswerk doen, maar basiskennis. Onder die reactie had je gerust je naam mogen zeggen. Dit was een kwestie van TE snel schrijven.  Sanoma kent hier natuurlijk Kieskeurig.nl, Nu.nl, Overzicht.nl, etc. als voorbeelden hiervan. Enige dat ontbreekt, verbeter me als ik het verkeerd heb, zijn de rubrieksadvertenties.

Noturban

Helder!Klopt dat rubrieksadvertenties ontbreekt. ps ik reageer altijd onder mijn alias.

Serge

En niet te vergeten een aantal grote game titels: Gamer.nl, insidegamer.nl en het magzine Gamesguide.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond